G3 101
Lukket godsvogn fra Rjukanbanen
G3 101 er en lukket godsvogn av standardtype. Den ble benyttet til alle typer gods som trengte innendørs transport.
Rjukanbanens godsvogner var stort sett tilpasset banens spesielle behov, men det var også noen vogner av standardtyper. Blant disse var 13 stk. G3-vogner etter NSBs tegning. Ytterligere fire G3-vogner ble fremskaffet ved å bygge nye vognkasser på understillinger fra eldre anleggsvogner. Utseendemessig var de lik en vanlig G3, men de var 45 cm kortere. Dessuten manglet de militærinnredning, og de hadde skruebremse i stedet for hevarmbremse. Strengt tatt oppfylte ikke disse vognene kriteriene for å være standardvogner, men de fikk allikevel litra G3. Vogn 101 var den første av disse ombygde vognene. Vognkassen ble bygget av Skabo Jernbanevognfabrik i 1918. Det er lite som er kjent om opprinnelsen til understillingen, men detaljer kan tyde på at den er bygget i Tyskland rundt 1890. I 1941 ble vognen utstyrt med bremserplattform i enden tilsvarende NSBs G4-vogner. Akselavstanden ble i 1946 forlenget med 28 cm til 3,5 meter for å unngå redusert fremføringshastighet på det nasjonale jernbanenettet som følge av nye forskrifter.
Vognen ble i mange år benyttet til stykkgodstransport mellom Rjukan og Notodden. Senere gikk den lokalt mellom Rjukan og Mæl, og ble utstyrt med skilt som markerte dette. Den ble trolig tatt ut av drift mot slutten av 1960-tallet.
NJK overtok vognen i 1971, og den var med blant de første museumsvognene som kom til Krøderbanen. Vogn 101 er pusset opp i det utseende den hadde på slutten av sin driftstid og kjennetegnes ved Rjukanbanens lyse gråfarge.
G3 101 er stasjonert på Krøderbanen og står vanligvis utstilt på Krøderen stasjon. Den benyttes også som lagervogn for Krøderbanens vognvedlikehold. ----------
|