CF2a 686
3-klasse sidegangsvogn med konduktør- og reisegodsavdeling
|
|
Vogn 686 ble levert til Ofotbanen fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1905. Den har tre 3-klassekupéer, og et lite kombinert konduktør- og reisegodsrom, og var ved leveransen utstyrt med Westinghouse trykkluftbremseutstyr. Opprinnelig hadde vognen flatt tak, men fikk senere takoppbygg med overlysvinduer.
Vognene av denne typen gikk som regel enkeltvis i malmtogene mellom Kiruna og Narvik, men på store utfartsdager som f.eks. i påsken ble det gjerne satt opp ekstratog bestående av 10-12 tilsvarende vogner og et stort malmtoglokomotiv.
Rundt 1950 ble det slutt på å kjøre konduktørvogner i malmtogene, og vogn 686 ble sammen med flere av de tilsvarende vognene sendt sørover. Westinghousebremseutstyret ble demontert, og vognen gikk deretter stort sett i godstog i Oslo distrikt.
Etter utrangering i 1969 ble vognen etter initiativ fra A/L Hølandsbanen tatt ut til bevaring ved Jernbanemuséet. Etter avtale med muséet fikk Norsk Jernbaneklubb disponerere vognen fra 1972, og den ble sendt til Lillehammer hvor en omfattende oppussing ble gjennomført.
Fra 1975 til 1980 ble vogn 686 brukt av og til ved spesielle arrangementer i østlandsområdet. I 1990 ble vognen stasjonert på Krøderbanen, hvor den ble brukt ved spesielle arrangementer og til små chartertog.
----------
|