|
Vogn 102 ble tatt ut av bruk på midten av 1960-tallet, og plassert på NSBs verksted Grorud. Den hadde da nummer 240. Etter initiativ fra noen medlemmer av Urskog-Hølandsbanen ble vognen overtatt av Jernbanemuseet i 1967. |
|
Den ene kupéen var ombygget til konduktøravdeling. |
|
Den andre kupéen var lite endret siden vognen var ny. |
|
Etter at jernbanemuseet overtok vognen ble den flyttet til Hamar. |
|
Under lagringen på Hamar ble vognen dessverre utsatt for hærverk. |
|
I 1970 fikk Norsk Jernbaneklubb disponere vognen. Den fikk da en enkel utvendig oppussing. Samtidig ble konduktørrommet bygget tilbake til sitteavdeling, og vognen fikk igjen sitt opprinnelige nummer. |
|
I 1976 fikk Norsk Jernbaneklubb disponere et rom i den gamle transformatorstasjonen på Tøyen i Oslo. Vogn 102 ble satt inn for en grundig restaurering, hvor blant annet ytterpanelen ble demontert. |
|
Det viste seg at stenderverket i vognkassen hadde store råteskader, og mye måtte fornyes. |
|
I 1988 var restaureringen ferdig, og vognen fremstår praktisk talt slik den så ut ved leveransen. |
|
Kupéen som var konduktøravdeling etter restaurering tilbake til opprinnelig utførelse. |
|
Trebenker og todelte vinduer var vanlig i tiden rundt 1900. |
|
Toalettrommet er plassert mellom kupéene midt i vognen og er spartansk utstyrt. |
|
Renhold er viktig. |
|
Vogn 102 brukes vanligvis til små chartertog og ved spesielle arrangementer. Her sammen med CF 686, trukket av lokomotiv nr. 11. |
|
På vei ut fra Krøderen stasjon. |