F  14011
Konduktør- og reisegodsvogn

F 14011

Litra (type) F type 10
Nummer 14011
Byggeår 1919
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB Bergensbanen
I ordinær trafikk til 1988
Nåværende eier Norsk Jernbanearv
Lengde over buffere 9,80 m
Vognvekt 12,0 tonn
Lasteevne 2,0 tonn
Merknad Lagret
F 14011 Kløftefoss 2009
F 14011 ble levert til Bergensbanen i 1919 av Skabo Jernbanevognfabrik som konduktørvogn litra Fd med dampkjele for oppvarming av persontog – såkalt "finkevogn".
For å gi lengre rekkevidde mellom vannfyllingene hadde den en ekstra vanntank. Da Flåmsbanen ble åpnet for midlertidig trafikk i 1940 ble 14011 brukt der i en periode.
 
Etter hvert som flere jernbanestrekninger ble elektrifisert og man gikk mer og mer over til elektrisk oppvarming ble det mindre bruk for slike vogner. Både 14011 og de fleste andre Fd-vogner fikk derfor fjernet dampkjelene og ble ombygget til alminnelige konduktørvogner med reisegodsrom, og fikk dermed litra F.
 
14011 hadde opprinnelig lakkert teakkledning. På et tidspunkt ble vognen malt brun, sannsynligvis i forbindelse med en reparasjon hvor noe av kledningen ble erstattet med furupanel.
 
Konduktørrommet var opprinnelig i enden av vognen, men i 1963 ble dette flyttet til midten av vognen. Samtidig ble det bygget inn et toalettrom, forbedret isolasjon, endret fjæring, og vognkassen ble malt rød. Etter ombyggingen ble vognen brukt som konduktørvogn i underveisgodstog.
 
Vogn 14011 ble utrangert i 1988 og overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den ble deretter brukt i noen år på Krøderbanen, men er nå lagret på Kløftefoss i påvente av reparasjonsarbeider.
 
 
----------