Co3a  887
3-klasse midtgangsvogn

Co3a 887

Litra (type) Co3a
Nummer 887
Byggeår 1916
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB Gjøvikbanen
I ordinær trafikk til 1977
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 20,40 m
Vognvekt 31,0 tonn
Sitteplasser 3 kl. (84)
Merknad Hensatt
Co3a 887 Hamar 1970
Vogn 887 ble levert fra Strømmens Verksted til Gjøvikbanen i 1916.
Det er en midtgangsvogn med to avdelinger. I alt 30 slike vogner ble levert mellom 1916 og 1925, og de ble benevnt turistvogner pga sine store vinduer og romslige innredning.
I årene etter 1910 ble trevognene utviklet til sin endelige form. Skråstilte inngangsdører, store vinduer, takoppbygg over hele vognkassen, større boggier og endepartier tilpasset overgangsbelger dannet en standard som ble benyttet i mer enn 25 år fremover.
Co3a-vognene var beregnet for reiser over kortere strekninger. I motsetning til de såkalte turistvognene fikk denne vogntypen litt smalere vinduer, flere sitteplasser og bare ett WC.
 
Vogntypen ble hovedsaklig brukt i lokal- og mellomdistansetog på hele jernbanenettet. Vogn 887 ble i utgangspunktet brukt i lokale tog i Oslo-området, men senere ble den brukt over hele østlandsområdet.
 
Vognen er ikke blitt vesentlig ombygget i løpet av sin driftstid, men har gjennomgått en del av de vanlige moderniseringer som blending av takvinduer og innvendig kledning med huntonitt. I motsetning til mange andre vogner av typen fikk iden beholde de opprinnelige trebenkene. Som første vogn av sin type ble endepartiet i 1948 forlenget fordi den skulle utstyres med overgangsbelger.
 
Vogn 887 ble utrangert i 1977 og overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den ble deretter delvis ominnredet og benyttet som kontor og møtelokale i Oslo. Den står nå på Kløftefoss på Krøderbanen i påvente av istandsetting som personvogn.
 
 
 
----------