BCo3a  36
2- og 3-klassevogn fra Norsk Hoved-Jernbane

BCo 36

Litra (type) BCo3a
Nummer 36
Byggeår 1912
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til Norsk Hoved-Jernbane
I ordinær trafikk til 1968
Nåværende eier Norsk Jernbanearv
Lengde over buffere 20,44 m
Vognvekt 32,8 tonn
Sitteplasser 2 kl. Opprinnelig 18
Sitteplasser 3 kl. Opprinnelig 47
Merknad Lagret
BCo 36 Støren 2005
BCo 36 Støren 2005
BCo 36 Dovre ca 1912-15
Vogn 36 ble levert til Norsk Hoved-Jernbane (Hovedbanen) fra Strømmens Værksted i 1912 som andre- og tredjeklassevogn med midtgang.
Hovedbanens personvogner skilte seg utseendemessig fra NSBs vogner med sine store, åpne endeplattformer med avrundet tak og et karakteristisk fremhevet vindusparti med langsgående lister.
 
Hovedbanens BCo-vogner var vanlige i hovedtogene til Dombås og senere også Dovrebanen til Trondhjem.
I 1926 ble Hovedbanen overtatt av NSB, og samme år ble de åpne endeplattformene på vogn 36 bygget inn. Taket ble også endret tilsvarende byggestilen på den tidens nye vogner.
I 1960 fikk vognen hovedpuss, og interiøret ble endret slik at mykklasseavdelingen fikk alminnelig innredning.
 
Vogn 36 ble utrangert i 1968, men ble ikke hugget opp. I stedet ble den plassert på området til verkstedet Grorud for å brukes som lager for seter fra vogner som var inne til revisjon. Innredningen ble fjernet og det ble satt inn en bred dør i den ene vognsiden.
 
I 1989 var vognen blitt overflødig og skulle hugges opp, men Norsk Jernbaneklubb fikk overta den. Vognen er nå lagret på Kløftefoss på Krøderbanen for mulig fremtidig restaurering.
 
 
 
----------