Ro 126
Verkstedvogn
I årene omkring 1900 ble trevognene utviklet til en utførelse som dannet grunnlaget for den videre utviklingen. Økt vognlengde, ny boggitype, teakpanel, åpne plattformer og takoppbygg over alle sitteplasser kjennetegner vognene fra denne perioden. Alle vognene var sidegangsvogner med kupéer og det var WC i begge ender. Om lag 60 slike vogner ble bygget rundt århundreskiftet, og ytterligere vogner bygget i årene frem til 1909 viser liten utvikling. En del av disse vognene ble ombygget og modernisert på 1930-tallet, men de fleste rullet i nærmere 60 år uten større endringer.
Vogn 126 ble levert til NSB fra Skabo i 1900 i en serie på seks like vogner. Den fikk syv komfortable 2-klassekupeer som kunne endres til sovekupeer. I kupeene og i korridoren var det parvinduer.
I 1937 var vogn 126 blitt innhentet av utviklingen og var utstyrs- og komfortmessig utdatert. Vognen ble ombygget til sykevogn og fikk ny litra Zo. foruten en romlig sykekupé ble den innredet med plass for bårer. I 1948 fikk den nye boggier slik at den kunne fremføres i 100 km/t ved eventuelle syketransporter til og fra Sverige.
I 1961 ble vognen bygget om til redskapsvogn og fylt opp med diverse utstyr som kunne brukes i tilfelle avsporinger og ulykker. Litra ble deretter Ro, og vognen ble stasjonert i Stavanger. I 1970 ble litra endret til Xo.
Vogn 126 ble endelig utrangert i 1999 og ble overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Vognen har siden vært lagret på Kløftefoss på Krøderbanen.
----------
|