Co3c  288
3-klasse midtgangsvogn

Co3c 288

Litra (type) Co3c
Nummer 288
Byggeår 1919
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB Smaalensbanen
I ordinær trafikk til 1980
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 20,10 m
Vognvekt 32,20 tonn
Sitteplasser 3 kl. 64
Merknad Hensatt
Co3c 288
Co3c 288 Rammekonstruksjonen
Vogn 288 er en midtgangsvogn som ble levert fra Strømmens Verksted til Smaalensbanen i 1919.
 
I årene etter 1910 ble trevognene utviklet til sin endelige form. Skråstilte inngangsdører, store vinduer, takoppbygg over hele vognkassen, større boggier og endepartier tilpasset overgangsbelger dannet en standard som ble benyttet i mer enn 25 år fremover. I alt 46 vogner av denne hovedtypen ble levert mellom 1912 og 1937, hvorav de 10 siste hadde hvelvet tak i stedet for takoppbygg. Vognene ble benevnt turistvogner på grunn av sine store vinduer og romslige innredning.
Da vogn 288 ble bygget var forsyningssituasjonen vanskelig etter 1. verdenskrig, og Strømmens Værksted hadde problemer med å få levert stålprofiler av riktig lengde til sidevangene i rammen. Disse ble derfor satt sammen av forskjellig profiljern som til sammen utgjør et fagverk. 288 og noen få andre vogner fikk denne løsningen, som viste seg like solid og holdbar som understell bygget med vanlige rammebjelker.
 
Vogntypen ble hovedsaklig brukt i mellomdistanse- og fjerntog på hele jernbanenettet. Vogn 288 ble i utgangspunktet brukt i fjerntogene til utlandet, og fikk derfor Kunze-Knorr trykkluftbremse. Senere ble vognen å se på hele Østbanenettet.
 
Vogn 288 er ikke blitt vesentlig ombygget i løpet av sin driftstid, men har gjennomgått de vanlige moderniseringer. Dette omfatter i hovedsak nye og mer komfortable seter av stålrørstype, blending av takvinduer og innvendig kledning med huntonitt. Den har også fått utslående dører og roterende ventilatorer på takoppbygget.
 
Vogn 288 ble utrangert i 1980 og straks overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den har siden blitt brukt i veterantog på det nasjonale jernbanenettet. Vognen ble i 2005 hensatt på Kløftefoss på Krøderbanen i påvente av reparasjonsarbeider.
 

----------