BCo 108
2- og 3-klasse sidegangsvogn
|
|
Vogn 108 ble levert til Kongsvingerbanen av Atlas i Stockholm i 1893 i en serie på fire vogner. Vognene var bygget som litra ABo med tre første- og tre andreklassekupéer. Førsteklassekupéene kunne innredes som sovekupéer, andreklassekupéene var "alminnelig" myk klasse. Da vognen var ny hadde den utvendig jernplatekleding som var malt og staffert, og den hadde takoppbygg med overlysvinduer over førsteklassedelen.
Selv om vognen i utgangspunktet var levert til Kongsvingerbanen ble den med sitt fornemme utstyr til å begynne med benyttet i utenlandstogene over Kornsjø sammen med de andre vognene av typen.
Ved Norsk Jernbanemuseum er det bevart en kupé fra en tilsvarende vogn (426) hvor man kan beskue det flotte håndverket og utstyret.
Fra 1910 og utover økte den generelle standarden på jernbanemateriell raskt, og eldre materiell virket fort umoderne. Vogn 108 ble i 1915 tatt inn til ombygging og modernisering. Vognkassen ble da gjort 15 cm bredere, og takoppbygget ble forlenget over hele vognen. Videre ble jernplatekledningen skiftet ut med teakkledning. Vognen fikk etter ombyggingen tre andre- og tre tredjeklassekupéer.
I 1925 ble 108 tatt inn til ombygging på nytt. Nå ble kupéveggene flyttet på slik at vognen fikk to andre- og to tredjeklassekupeer, og det ble bygget inn en reisegods- og konduktøravdeling. I denne utførelsen gikk vognen i flere år i trafikk som gjennomgående vogn Oslo-Fagernes.
De to andreklassekupeene ble i 1936 "nedklasset" til tredjeklasse. Vognen fortsatte i trafikk til 1954 da den ble ombygget til redskapsvogn. I den forbindelse ble mesteparten av passasjerinnredningen fjernet og dørene i reisegodsrommet erstattet med vegg og vinduer.
I 1972 ble vogn 108 overlatt til Norsk Jernbaneklubb og plassert på Krøderbanen. Den er nå under reparasjon og tilbakeføring til det utseende den fikk etter ombyggingen i 1925. Inntil videre vil imidlertid det tidligere reisegodsrommet bli innredet med sitteplasser, den vil derfor få litra BCo.
----------
|