BCZo2b 31
2- og 3-klassevogn fra Norsk Hoved-Jernbane med
rullestolheis og innredning for bevegelseshemmede

BCZo2b 31

Litra (type) BCZo2b
Nummer 31
Byggeår 1895
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til Norsk Hoved-Jernbane
Ombygget 1919 (ny vognkasse)
I ordinær trafikk til 1960 (omb. til sanitetsvogn)
Nåværende eier Norsk Jernbanearv
Lengde over buffere 18,344 m
Vognvekt 29,4 tonn
Sitteplasser 2 kl. 6
Sitteplasser 3 kl. 16 + 3 løse stoler
Merknad Under reparasjon
 BCZo2b 31
BCZo2b 31 Som sanitetsvogn i Narvik 1969
BCZo2b 31 Interiør 3-klasse
BCZo2b 31 Interiør 3-klasse med rullestolheis
BCZo2b 31 Interiør 2-klassekupé
BCZo2b 31 Toalett for bevegelseshemmede
Vogn 31 ble levert som kombinert 2- og 3-klassevogn fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1895 til Norsk Hoved-Jernbane (Hovedbanen), sammen med de identiske vognene 32 og 33.
 
Vognen ble fullstendig ombygget ved Hovedbanens eget verksted i 1919. Den fikk da en helt ny vognkasse i samme utvendige stil som de nylig leverte vognene 84,  85 og 86.
Innredningen ble derimot helt annerledes. I midten ble det innredet en stor kupé for syketransport med egne dører i vognsidene. I endene ble det bygget henholdsvis to 2-klassekupéer og en åpen 3-klasseavdeling.
 
Vognen gikk i trafikk med bare mindre endringer inntil 1960. Da ble den ble overført til Narvik distrikt hvor den ble ombygget til sanitetsvogn for ulykkesberedskap. 3-klasseavdelingen ble ominnredet til bårerom, den ene 2-klassekupéen ble omgjort til sanitetskjøkken, og vognen fikk eget sentralvarmeanlegg for å kunne brukes også uten å være tilkoblet ekstern varmekilde. Den ytterste 2-klassekupéen ble imidlertid ikke forandret, den ble stående med sine myke, stoppede seter.
 
I 1976 ble vognen tatt ut av bruk som sanitetsvogn. NJK fikk overta den i 1979, deretter ble den pusset opp og ombygget til bruk for bevegelseshemmede reisende. Det ble satt inn en elektrisk rullestolheis i hver side av vognen, disse ble tilpasset innenfor de eksisterende dørene midt på vognsidene.
I den tidligere 3-klasseavdelingen og i det tidligere sykerommet ble det satt inn en del faste seter av en type som var vanlig i tiden 1900-1920, og det ble gjort plass til rullestoler. For å gjøre bruk av vognen mer fleksibel ble det også satt inn noen løse kurvstoler.
Toalettet i den ene enden av vognen ble også utvidet og innredet med utstyr tilpasset for bevegelseshemmede.
Med unntak av et vindu som er utskiftet i forbindelse med ombyggingen av det ene toalettet fremstår vognen utvendig praktisk talt uendret i sitt utseende fra 1919.
 
Fra 1981 har vogn 31 vært i bruk på Krøderbanen.
For tiden er vognen under reparasjon.
 

----------