F1  21401
Konduktør- og reisegodsvogn

F1 21401

Litra (type) F1
Nummer 21401
Byggeår 1931
Fabrikant Westwaggon
Levert til Deutsche Reichsbahn
I ordinær trafikk til 1990
Nåværende eier Norsk Jernbanearv
Lengde over buffere 19,60 m
Vognvekt 32,5 tonn
Lasteevne 10,0 tonn
Merknad Verkstedvogn
 
F1 21401 Kløftefoss 2015
F1 21401 Kløftefoss 2015
F1 21401 Oslo V 1985
F1 21401 Kristiansand 1990
F1 21401 Oslo S 1999

 

F1 21401 ble levert som konduktør- og reisegodsvogn til Deutsche Reichsbahn i Tyskland i 1931.
I løpet av 2. verdenskrig ble vognen sendt til Norge sammen med 2 tilsvarende reisegodsvogner. Etter krigen overtok NSB alle vognene og tok dem i bruk i persontog på fjernstrekningene. NSB moderniserte vognen på enkelte punkter, blant annet fikk den norske boggier og firedelte foldedører i stedet for de opprinnelige skyvedørene i godsrommet.
 
Vogn 21401 ble tatt ut av bruk i 1990 og overtatt av foreningen GM-gruppen som brukte den i sine tog på det nasjonale jernbanenettet. Etter at GM-gruppen innstilte sin trafikkvirksomhet ble vognen overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den ble plassert på Ski stasjon og innredet som verkstedvogn.
Fra 2015 er vognen plassert på Krøderbanen.



----------