|
Vogn 3552 som verkstedvogn på Otta i 1971. Personvogner og konduktørvogner med teakpanel var vanligvis lakkert, men en del vogner som ble ombygget til redskapsvogner, losjivogner m.v. ble rødmalt.
|
|
Da vognen skulle restaureres ble det oppdaget en del skader i ytterveggenes bærekonstruksjoner, teakpanelen måtte derfor demonteres. Den var dessuten nokså slitt og tildels skadet, og det ble bestemt å bytte den. Gammel teakpanel fra en annen vogn som skulle hugges opp ble demontert og satt opp på 3552 etter at veggkonstruksjonene var reparert. I likhet med 3552 var også den vognen som "donerte" sin teakpanel blitt rødmalt.
|
|
Etter at kledningen var montert begynte det møysommelige arbeidet med å fjerne den røde malingen. Gamle spikerhull ble tettet med formtre laget av slipestøv fra teak blandet med klarlakk.
|
|
Når malingfjerningen omsider var unnagjort var det tid for å behandle teaken på nytt. Her behandles veggen med olje.
|
|
Konduktørrommet var fjernet da vognen ble ombygget til redskapsvogn, det måtte derfor gjenoppbygges. I den grad det var mulig ble gamle deler fra opphuggede vogner gjenbrukt, som dette klappsetet.
|
|
De små plattformene ved konduktørplassene måtte nybygges. Den store sveiven er vognens håndbremse. |
|
Skilleveggen mellom godsrommet og konduktørrommet måtte også rekonstruerers. |
|
Det er utallige små og store detaljer å ta seg av. Her monteres beslag rundt takgjennomføringen for ovnsrøret fra 3-klasseavdelingen. |
|
Tegningene studeres. Heldigvis finnes det mange originaltegninger som gjør det noe enklere å finne ut hvordan ting skal være når gammelt materiell settes i stand. |
|
Ved nedsenkbare vinduer er det ofte en avtagbar lem i veggpanelen, slik at man kan komme til føringene for vinduet.
|
|
Nye stigtrinn av massiv eik. |
|
Vogn 3552 er nettopp ankommet til Krøderen høsten 2007. Etter 5 års restaureringsarbeider på Ski fremstår den igjen med lakkert teakpanel. |
|
Den lille passasjerkupéen i den ene enden av vognen har bare 7 sitteplasser og er i høyeste grad "hard klasse"! |
|
3-klasseavdelingen har egen vedovn for oppvarming. |
|
I motsatt ende av vognen er det et rom som fungerer som konduktørens kontor. Den store sveiven er vognens håndbremse. |
|
Interiør i godsrommet. Her er det også en vedovn. |
|
I godsrommet er det også signalmidler, verktøy og annet utstyr som må være for hånden for konduktøren underveis. |
|
Vogn 3552 brukes vanligvis i små chartertog og i Krøderbanens tradisjonelle "Skumringstog". |
|
Ved behov kan vognen også settes inn i de ordinære søndagstogene på Krøderbanen. |