Bmdo  87.01
Dieselmotorvogn

BM 87.01

Litra (type) BM 87
Nummer 87.01
Byggeår 1952
Fabrikant
Strømmens Verksted
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1981
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 14,65 m
Vognvekt 15,80 tonn
Motor Scania-Vabis D 812
Motoreffekt 110 kW  (150 HK)
Største kjørehastighet 80 km/t
Sitteplasser 2 kl. 46 + 11 klappseter
Merknad Under oppussing
BM 87.01 Flekkefjord 1980
BM 87.01 Flekkefjord 1980
BM 87.01 Sira 1980
BM 87.01 Vst. Sundland 1978
BM 87.01 Hønefoss 1972
BM 87.01 Hirtshals 1985
Motorvogn type 87 er en liten motorvogn for bruk på trafikksvake sidelinjer. Det ble bygget tilsammen 25 vogner i to serier. De første 17 vognene (type 7a) ble levert i 1941, mens ytterligere 8 vogner i en noe modernisert utgave (type 7b) kom i 1952. I 1956 ble typebetegnelsene endret til type 87a og 87b.
 
Vognene var beregnet på enmannsbetjening, inngangsdørene er derfor i de forholdsvis store førerrommene hvor det også er noen klappseter for reisende. Det er vinduer i skilleveggene mellom førerrommene og kupéene, noe som gir vognene et intimt preg.
 
87-vognene ble brukt på de fleste sidebaner, men også på enkelte strekninger på hovedlinjer. Det var slike vogner som gikk på Krøderbanen i de siste årene før persontrafikken ble nedlagt i 1958. Den siste banen i Norge hvor type 87 ble brukt var Flekkefjordbanen, hvor de gikk i trafikk til 1981.
 
Vogn 87.01 ble levert i 1952 med typebetegnelse 7b og nummer 18301. I 1956 ble typebetegnelsen endret til 87b og nummeret til 87.01.
Litrabetegnelsen for slike vogner var opprinnelig Cmdo, fra 1956 Bmdo. I 1970 ble litrasystemet endret, og vognene av type 87 fikk litrabetegnelse BM. Dette ble imidlertid aldri påført vogn 87.01, den har hele tiden hatt påmalt betegnelsen Bmdo. I 1985 fikk den påmalt sitt gamle nummer 18301, dette ble igjen endret til 87.01 i 2012.
 
87.01 var blant de vognene som gikk på Flekkefjordbanen til 1981, og ble etter utrangering overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Vognen disponeres av Norsk Jernbaneklubbs lokalavdeling Rogaland, og ble på 1980-tallet brukt til utflukter og chartertog på Sørlandsbanen. Ved en anledning ble det også foretatt en reise med jernbaneferge fra Kristiansand til Hirtshals og videre til Hjørring i Danmark.
På 1990-tallet ble vognen i noen år brukt  på Krøderbanen, den hadde da nummer 18301.
Vognen står for tiden i Egersund og er under oppussing.
 
 
----------