Bmdo 87.01
Dieselmotorvogn
Motorvogn type 87 er en liten motorvogn for bruk på trafikksvake sidelinjer. Det ble bygget tilsammen 25 vogner i to serier. De første 17 vognene (type 7a) ble levert i 1941, mens ytterligere 8 vogner i en noe modernisert utgave (type 7b) kom i 1952. I 1956 ble typebetegnelsene endret til type 87a og 87b.
Vognene var beregnet på enmannsbetjening, inngangsdørene er derfor i de forholdsvis store førerrommene hvor det også er noen klappseter for reisende. Det er vinduer i skilleveggene mellom førerrommene og kupéene, noe som gir vognene et intimt preg.
87-vognene ble brukt på de fleste sidebaner, men også på enkelte strekninger på hovedlinjer. Det var slike vogner som gikk på Krøderbanen i de siste årene før persontrafikken ble nedlagt i 1958. Den siste banen i Norge hvor type 87 ble brukt var Flekkefjordbanen, hvor de gikk i trafikk til 1981.
Vogn 87.01 ble levert i 1952 med typebetegnelse 7b og nummer 18301. I 1956 ble typebetegnelsen endret til 87b og nummeret til 87.01.
Litrabetegnelsen for slike vogner var opprinnelig Cmdo, fra 1956 Bmdo. I 1970 ble litrasystemet endret, og vognene av type 87 fikk litrabetegnelse BM. Dette ble imidlertid aldri påført vogn 87.01, den har hele tiden hatt påmalt betegnelsen Bmdo. I 1985 fikk den påmalt sitt gamle nummer 18301, dette ble igjen endret til 87.01 i 2012.
87.01 var blant de vognene som gikk på Flekkefjordbanen til 1981, og ble etter utrangering overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Vognen disponeres av Norsk Jernbaneklubbs lokalavdeling Rogaland, og ble på 1980-tallet brukt til utflukter og chartertog på Sørlandsbanen. Ved en anledning ble det også foretatt en reise med jernbaneferge fra Kristiansand til Hirtshals og videre til Hjørring i Danmark.
På 1990-tallet ble vognen i noen år brukt på Krøderbanen, den hadde da nummer 18301.
Vognen står for tiden i Egersund og er under oppussing.
----------
|