H3  13258
Kjølevogn

H3 13258

Litra (type) H3
Nummer 13258
Byggeår 1914
Fabrikant Hamar Jernstøberi
Levert til NSB Dovrebanen
I ordinær trafikk til 1971
Nåværende eier Norsk Jernbanearv
Lengde over buffere 8,20 m
Vognvekt 12,4 tonn
Lasteflate 12,8 m2
Rominnhold 26,2 m2
Lasteevne 11,5 tonn
Merknad Lagervogn
H3 13258 Krøderen 2011
H3 13258 er en lukket, isolert godsvogn for transport av matvarer og annet temperaturfølsomt gods.
 
Fra 1911 startet NSB byggingen av en ny type kjøle- og varmevogner. De hadde sterkt forbedret isolasjon og et iskjøleanlegg med stor kapasitet. Utvendig var vognene hvitmalt for å redusere soloppvarmingen. Om vinteren ble det satt inn bensinfyrte katalytovner for å holde temperaturen over frysepunktet.
 
Den nye vogntypen muliggjorde transport av ferskvarer over store avstander, og disse vognene trafikkerte hele Europa med fisk. De store skiltene med teksten "Frische Fische aus Norwegen" ble et kjent begrep i mange land. 324 slike vogner ble bygget mellom 1911 og 1922. Etter hvert som fryseteknikken ble vanlig omkring 1960 forsvant vognene fra internasjonal trafikk. De fortsatte imidlertid å gå som varmevogner innenlands til et stykke utpå 1970-tallet.
 
H3 13258 ble levert fra Hamar Jernstøberi i 1914 med nr. 5571. Den var da utstyrt med manuell skruebremse som ble betjent fra et høyt bremserhus. I 1937 ble den utstyrt med Kunze-Knorr trykkluftbremse, dermed kunne den fremføres i persontog og andre hurtiggående tog for å spare tid. Samtidig ble bremserhuset fjernet, og skruebremsen ble senket ned til den gjenstående endeplattformen. Vognen ble omnummerert til 13258 en gang i 1950-årene, og iskjøleanlegget ble demontert i 1960. Forøvrig gikk den i ordinær godstrafikk uten større endringer frem til 1971.
 
NJK overtok vognen ved utrangeringen, og har siden brukt den som lagervogn ved Krøderbanen. Den ble i 2004 pusset opp utvendig og fremstår i det utseendet den hadde på 1960-tallet.
 
 
----------