B1  19925
2-klasse midtgangsvogn

B1 19925

Litra (type) B1
Nummer 19925
Byggeår 1939
Fabrikant Westwaggon
Levert til Deutsche Reichsbahn
I ordinær trafikk til 1995
Nåværende eier Norsk Jernbanemuseum
Lengde over buffere 20,86 m
Vognvekt 34,0 tonn
Sitteplasser 68
Merknad Lagret Grovane
 
B1 19925 Oslo Ø 1975
B1 19925 Narvik 2007
B1 19925 Støren 2012
B1 19925 Kløftefoss 2013

 

B1 19930 ble levert til Deutsche Reichsbahn i Tyskland i 1939. Vognen var opprinnelig bygget som 3-klasse mellomdistansevogn med litra C4i-36 og nummer 74202. Et spesielt kjennetegn for denne vogntypen er at den har doble dører i hver ende for rask av- og påstigning under stasjonsopphold.
På et tidlig tidspunkt, muligens allerede før levering, ble vognen ombygget til lasarettvogn.

I løpet av 2. verdenskrig ble vognen sendt til Norge sammen med 8 tilsvarende lasarettvogner. Etter krigen overtok NSB alle vognene og innredet dem som alminnelige 3-klasse personvogner.
 
På slutten av 1960-tallet moderniserte NSB alle vognene av denne typen og ga dem blant annet norske fagverksboggier. Som den først moderniserte fikk vogn 19925 beholde alle inngangdørene. På alle de øvrige vognene ble de ytterste dørene i hver ende blendet av og bagasjestativer plassert i gangen innenfor.
 
I 1976 ble 19925 sammen med 4 av de øvrige vognene av typen overført til Narvik distrikt for bruk på Ofotbanen.

De 5 B1-vognene i Narvik ble utrangert i 1995. Tre av dem ble overtatt av Norsk Jernbanemuseum og deponert hos foreningen Malmbanans Venner (MBV). Etter at virksomheten i MBV opphørte ble vognene vurdert på nytt, og bare 19925 tatt ut for videre bevaring.
Vognen var i en periode lagret på Krøderbanen, men ble i 2024 flyttet til Grovane.


----------