Co3a 887
3-klasse midtgangsvogn
|
|
Vogn 887 ble levert fra Strømmens Verksted til Gjøvikbanen i 1916.
Det er en midtgangsvogn med to avdelinger. I alt 30 slike vogner ble levert mellom 1916 og 1925, og de ble benevnt turistvogner pga sine store vinduer og romslige innredning.
I årene etter 1910 ble trevognene utviklet til sin endelige form. Skråstilte inngangsdører, store vinduer, takoppbygg over hele vognkassen, større boggier og endepartier tilpasset overgangsbelger dannet en standard som ble benyttet i mer enn 25 år fremover.
Co3a-vognene var beregnet for reiser over kortere strekninger. I motsetning til de såkalte turistvognene fikk denne vogntypen litt smalere vinduer, flere sitteplasser og bare ett WC.
Vogntypen ble hovedsaklig brukt i lokal- og mellomdistansetog på hele jernbanenettet. Vogn 887 ble i utgangspunktet brukt i lokale tog i Oslo-området, men senere ble den brukt over hele østlandsområdet.
Vognen er ikke blitt vesentlig ombygget i løpet av sin driftstid, men har gjennomgått en del av de vanlige moderniseringer som blending av takvinduer og innvendig kledning med huntonitt. I motsetning til mange andre vogner av typen fikk iden beholde de opprinnelige trebenkene. Som den første av sin type ble vognrammen forlenget i 1948 fordi vognen skulle utstyres med overgangsbelger.
Vogn 887 ble utrangert i 1977 og overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den ble deretter delvis ominnredet og benyttet som kontor og møtelokale i Oslo. Etter noen år ble den tatt ut av bruk som kontor og hensatt.
Vognen ble deretter lagret på Kløftefoss på Krøderbanen, men ble i 2024 flyttet til Grovane. |