Vogn 161 ble levert til Kongsvingerbanen fra Kockum i Malmö i 1890. Den var da en 3-klasse midtgangsvogn med 2 avdelinger. Vogner av denne typen ble benyttet i lokale persontog i Oslo distrikt. Vognen ble bygget i den første store serien gjennomgangsvogner som ble levert fra 1887 til 1893. Disse hadde inngang via plattformer i endene, innvendig gjennomgang og overganger mellom vognene. Vognkassene var bygget i tre med utvendig kledning av jernplater.
Vogn 161 var ved leveransen en ren tredjeklasse midtgangsvogn med WC og en enkeltkupe midt i vognen. I 1921 ble vognen kraftig ombygget ved statsbanenes verksted i Oslo. Vognkassen ble gjort 15 cm bredere, den fikk nytt tak med takoppbygg, og ble kledd med teakpanel utvendig. De opprinnelige små og smale vinduene ble beholdt, men det ble satt inn flere nye store vinduer i veggfeltene mellom de små. Disse tredelte vinduene gav de ombygde vognene et unikt særpreg. I perioden 1908-26 ble det i Oslo distrikt bygget om 26 platekledde vogner på tilsvarende måte.
Vogn 161 tilhørte Oslo distrikt hele sin driftstid og ble hovedsaklig benyttet i lokale persontog på Østfoldbanens østre og vestre linjer. Vognen ble utrangert som personvogn i 1963, men ble året etter bygget om til losjivogn for baneavdelingen i Kristiansand distrikt med litra Rco. Etter hvert ble litra og nummer endret til Xabh 973 2023.
Vognen ble endelig utrangert i 2004 etter utrolige 114 års tjeneste og overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den ble deretter lagret på Kløftefoss på Krøderbanen, men ble i 2024 flyttet til Grovane.
----------
|