BF31  796
2-klasse sidegangsvogn med konduktør- og reisegodsavdeling

BF31 796

Litra (type) BF31 (CFo2b)
Nummer 796
Byggeår 1924
Fabrikant Strømmens Verksted
Levert til NSB Hamar distrikt
I ordinær trafikk til 1987
Nåværende eier Norsk Jernbanearv
Lengde over buffere 19,8 m
Vognvekt 33,0 tonn
Sitteplasser 3 kl. 48
Lasteevne godsrom 3,0 tonn
Merknad Lagret Grovane
BF31 796 Hamar 1980
BF31 796 Marienborg 1981
BF31 796 Voss 1986
BF31 796 Hønefoss 2006
BF31 796 Kløftefoss 2007
BF31 796 Grovane 2024
BF31 796 Interiør sidegang
BF31 796 Interiør sykekupé

Vogn 796 ble levert fra Strømmens Verksted til Hamar distrikt i 1924. Den har seks kupéer, hver med åtte sitteplasser. I den ene enden av vognen er det et reisegodsrom og et tjenesterom for konduktøren.
Kupéen nærmest reisegodsrommet er utstyrt som sykekupé. Halvparten av veggen i denne kupéen kan slås ned og danner opplag for sykebåre, med adkomst fra reisegodsrommet.
Mellom 1915 og 1929 ble det bygget 22 slike vogner, og de var å finne i alle distrikter. Hamar distrikt fikk hele 10 av vognene, og spesielt for disse var at alle hadde Schweizerapparater. Dette er et varmesystem som ikke er avhengig av varme fra lokomotivet, og det ble mye brukt på vogner som gikk i personførende godstog. Vogn 796 har fremdeles dette utstyret i behold.

Vogn 796 ble i utgangspunktet brukt i togene i Gudbrandsdalen og på Rauma- og Dovrebanen, men etter hvert ble den å se i persontog på hele Østbanenettet. De siste årene ble den brukt i godstog.

Vognen ble ikke vesentlig ombygget i løpet av sin driftstid, men gjennomgikk de vanlige moderniseringene med blending av takvinduer og innvendig kledning med huntonitt. Den fikk trebenkene erstattet med stålrørseter i 1954.
I 1962 ble den opprinnelig åpne plattformen i enden ved konduktøravdelingen bygget inn, noe som medførte at rammen også måtte forlenges.

Vogn 796 ble utrangert i 1987 som en av de aller siste trevognene i drift hos NSB. Etter utrangering ble vognen solgt til Malmbanans Vänner i Luleå.
Norsk Jernbaneklubb kjøpte vognen tilbake i 2006. Den ble deretter lagret på Kløftefoss på Krøderbanen, men ble i 2024 flyttet til Grovane.

 

----------