Vogn 796 ble levert fra Strømmens Verksted til Hamar distrikt i 1924. Den har seks kupéer, hver med åtte sitteplasser. I den ene enden av vognen er det et reisegodsrom og et tjenesterom for konduktøren. Kupéen nærmest reisegodsrommet er utstyrt som sykekupé. Halvparten av veggen i denne kupéen kan slås ned og danner opplag for sykebåre, med adkomst fra reisegodsrommet. Mellom 1915 og 1929 ble det bygget 22 slike vogner, og de var å finne i alle distrikter. Hamar distrikt fikk hele 10 av vognene, og spesielt for disse var at alle hadde Schweizerapparater. Dette er et varmesystem som ikke er avhengig av varme fra lokomotivet, og det ble mye brukt på vogner som gikk i personførende godstog. Vogn 796 har fremdeles dette utstyret i behold.
Vogn 796 ble i utgangspunktet brukt i togene i Gudbrandsdalen og på Rauma- og Dovrebanen, men etter hvert ble den å se i persontog på hele Østbanenettet. De siste årene ble den brukt i godstog.
Vognen ble ikke vesentlig ombygget i løpet av sin driftstid, men gjennomgikk de vanlige moderniseringene med blending av takvinduer og innvendig kledning med huntonitt. Den fikk trebenkene erstattet med stålrørseter i 1954. I 1962 ble den opprinnelig åpne plattformen i enden ved konduktøravdelingen bygget inn, noe som medførte at rammen også måtte forlenges.
Vogn 796 ble utrangert i 1987 som en av de aller siste trevognene i drift hos NSB. Etter utrangering ble vognen solgt til Malmbanans Vänner i Luleå. Norsk Jernbaneklubb kjøpte vognen tilbake i 2006. Den ble deretter lagret på Kløftefoss på Krøderbanen, men ble i 2024 flyttet til Grovane.
----------
|