Skd 220c  171
Skinnetraktor

Skd 220 171

Type Skd 220c
Nummer 171
Byggeår 1968
Fabrikant Levahn. Mek. Verksted og
NSB Verksted Kronstad
Levert til NSB
I ordinær trafikk til
Siste eier Norsk Jernbaneklubb
Akselanordning B
Lengde over buffere 7,6 m
Vekt i driftsklar stand 22,0 tonn
Motor Rolls Royce C6 SFL
Motoreffekt 158 kW (ca 215 HK)
Største kjørehastighet 45 km/t
Merknad Opphugget 2017
Skd 220 171 Kløftefoss 2010
Skd 220 171 Oslo V - Filipstad 1982
Skinnetraktorene av type 220 omfatter to typer som er ganske forskjellige, Skd 220a og 220c. Årsaken til at de fikk samme typebetegnelse er at de hadde samme type motor og gearkasse, og dermed kunne brukes driftsmessig om hverandre. I tillegg fantes Skd 220b, som er en variant av 220a.
 
Type 220c ble bygget i et antall på 58 stk. i perioden 1963-1973. De første 14 traktorene ble levert av Levahn Mek. Verksted i Oslo. For de resterende leverte Levahn bare ferdig hjulsatte rammer med drivlinje, disse ble så bygget ferdig ved NSBs verksted Kronstad ved Bergen. Alle skinnetraktorene av type 220c har uansett alltid gått under navnet "Levahn-traktor".
 
Traktorene har en Rolls Royce-motor på 215HK, med en trinnløs hydraulisk veksel. Motoren driver en midtstilt blindaksel med koblestenger ut til hjulene. En liten finesse er at dieseloljen i brennstofftanken også brukes som vekselolje.
 
220c-traktorene var enkle å betjene og svært godt likt blant personalet. En fordel var stangdrften som ga en mye stillere gange og mindre fare for skader enn ved de tidligere traktortypene med kjedetrekk. De fikk også et mer avansert trykkluftbremsesystem, og kunne derfor fremføre relativt lange tog.
 
Da 220c 171 ble tatt ut av alminnelig bruk ble den overtatt av Norsk Jernbaneklubb og plassert på Krøderbanen. Den var i dårlig stand, og ble i 2017 ribbet for brukbare reservedeler og hugget opp.
 
 

----------