Skd 220a  160
Skinnetraktor

Skd 220 160

Type Skd 220a
Nummer 160
Byggeår 1964
Fabrikant NSB Verksted Kronstad
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1990
Siste eier Norsk Jernbaneklubb
Akselanordning B
Lengde over buffere 9,025 m
Vekt i driftsklar stand 20,2 tonn
Motor Rolls Royce C6 SFL
Motoreffekt 158 kW (ca 215 HK)
Største kjørehastighet 45 km/t
Merknad Opphugget 2004
Skd 220 160 Kløftefoss 2004
Skinnetraktorene av type 220 omfatter to typer som ser ganske forskjellige ut, Skd 220a og 220c. Årsaken til at de fikk samme typebetegnelse er at de hadde samme type motor og gearkasse, og dermed kunne brukes driftsmessig om hverandre. I tillegg fantes Skd 220b, som var en variant av 220a.
 
Type 220a ble i perioden 1962-1964 bygget i et antall på 20 stk. av NSBs verksted Kronstad ved Bergen. Senere ble 4 av disse ombygget til type 220b.
 
Traktorene fikk en Rolls Royce-motor på 215HK, med en trinnløs hydraulisk veksel. Fra vendedrevskassen skjedde kraftoverføringen med store kjeder til drivakslene. Kjededrift gir en del støy og er utsatt for skader, ved den senere type 220c ble kjededriften erstattet av blindaksel med koblestenger til drivakslene. Skinnetraktorene av type 220 fikk dessuten et mer avansert trykkluftbremsesystem enn tidligere skinnetraktortyper, og kunne derfor fremføre relativt lange tog.
 

Etter utrangering fra NSB ble 220a 160 overtatt av Tofte Cellulosefabrikk som brukte den på en tømmerterminal ved Drammen.
I 2003 var traktoren uttjent, og Norsk Jernbaneklubb fikk overta den for bruk som reservedeler. Den ble ribbet for brukbare deler og hugget opp i 2004.


 

----------