Type 21b nr. 225
Lett universallokomotiv
Lokomotiv 225 ble levert til Smaalensbanen (Østfoldbanen) og var først stasjonert i Kristiania/Oslo distrikt. Allerede i 1929 ble det overført til Drammen distrikt hvor det forble resten av driftstiden. Det har naturlig nok gått mange turer på Krøderbanen. Her er det på Krøderen med sporrenser en gang på 1960-tallet. |
|
225 var et av de siste damplokomotivene som ble brukt til kjøring av godstog på Numedalsbanen. Her med pukktog ved Svene pukkverk i 1968. | |
Godstog på Flesberg stasjon i 1970. | |
Godstog på Norefjord stasjon i 1970. | |
Etter at Norsk Jernbaneklubb hadde overtatt lokomotivet ble det plassert i den gamle lokomotivstallen i Sundland i Drammen for reparasjon og oppussing. I 1976 brant lokomotivstallen ned til grunnen. Lokomotivet var allerede delvis demontert, noe som begrenset skadene. |
|
Lokomotivet ble deretter flyttet til Lodalen i Oslo, hvor istandsettelse ble fortsatt. | |
Under oppfyring i Lodalen for prøvekjøring i 1982. | |
På Numedalsbanen 1982. | |
Blandet tog på vei ut fra Krøderen 1992. | |
Under reparasjon Kongsberg 2004. | |
Snørydding mellom Kløftefoss og Krøderen påsken 2009. | |
På vei opp fra Vikersund 2009. | |
Opphold på Kløftefoss 2009. | |
Klar til å kjøre godstog på Krøderbanen 2011. | |
Film fra førerplassen 2013. | |
Under reparasjon Kløftefoss 2021. | |
Under reparasjon Kløftefoss 2021. | |
Sysle 2022. | |
Ut fra Vikersund 2022. | |
Tilbake til beskrivelse av lokomotiv 225. |