Skd 220c  143
Skinnetraktor

Skd 220 143

Type Skd 220c
Nummer 143
Byggeår 1964
Fabrikant Levahn. Mek. Verksted
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1994
Nåværende eier Norsk Jernbanearv
Akselanordning B
Lengde over buffere 7,6 m
Vekt i driftsklar stand 22,0 tonn
Motor Rolls Royce C6 SFL
Motoreffekt 158 kW (ca 215 HK)
Største kjørehastighet 45 km/t
Merknad Lagret
Skd 220 143 Krøderen 2003
Skinnetraktorene av type 220 omfatter to typer som er ganske forskjellige, Skd 220a og 220c. Årsaken til at de fikk samme typebetegnelse er at de hadde samme type motor og gearkasse, og dermed kunne brukes driftsmessig om hverandre. I tillegg fantes Skd 220b, som er en variant av 220a.
 
Type 220c ble bygget i et antall på 58 stk. i perioden 1963-1973. De første 14 traktorene ble levert av Levahn Mek. Verksted i Oslo. For de resterende leverte Levahn bare ferdig hjulsatte rammer med drivlinje, disse ble så bygget ferdig ved NSBs verksted Kronstad ved Bergen. Alle skinnetraktorene av type 220c har uansett alltid gått under navnet "Levahn-traktor".
Traktorene har en Rolls Royce-motor på 215HK, med en trinnløs hydraulisk veksel. Motoren driver en midtstilt blindaksel med koblestenger ut til hjulene. En liten finesse er at dieseloljen i brennstofftanken også brukes som vekselolje.
 
220c-traktorene var enkle å betjene, og svært godt likt blant personalet. En fordel var stangdrften, som ga en mye stillere gange og mindre fare for skader enn de tidligere traktortypene med kjedetrekk. De fikk også et mer avansert trykkluftbremsesystem, og kunne derfor fremføre relativt lange tog.
 

220c 143 ble tatt ut av alminnelig drift i 1994, men ble benyttet internt på jernbaneverkstedet Marienborg i Trondheim i flere år etterpå. Den ble overtatt av NJK i 2002, og er foreløpig lagret på Kløftefoss på Krøderbanen.

220c 143 er tenkt tilbakeført til leveranseutførelse med grønn overbygning som representant for de opprinnelige skinnetraktorene fra Levahn.

 

----------