Skd 220c  182
Skinnetraktor

220c 182

Type Skd 220c
Nummer 182
Byggeår 1970
Fabrikant Levahn. Mek. Verksted og
NSB Verksted Kronstad
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 2001
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Akselanordning B
Lengde over buffere 7,6 m
Vekt i driftsklar stand 22,0 tonn
Motor Rolls Royce C6 SFL
Motoreffekt 158 kW (ca 215 HK)
Største kjørehastighet 45 km/t
Skd 220 182 Svene pukkverk 1970
220c 182 Grustog ved Hære 2006
220c 182 Krøderen 2009
220c 182 Vikersund 2011
220c 182 Førerrom
Skinnetraktorene av type 220 omfatter to typer som er ganske forskjellige, Skd 220a og 220c. Årsaken til at de fikk samme typebetegnelse er at de hadde samme type motor og gearkasse, og dermed kunne brukes driftsmessig om hverandre. I tillegg fantes Skd 220b, som er en variant av 220a.
 
Type 220c ble bygget i et antall på 58 stk. i perioden 1963-1973. De første 14 traktorene ble levert av Levahn Mek. Verksted i Oslo. For de resterende leverte Levahn bare ferdig hjulsatte rammer med drivlinje, disse ble så bygget ferdig ved NSBs verksted Kronstad ved Bergen. Alle skinnetraktorene av type 220c har uansett alltid gått under navnet "Levahn-traktor".
 
Traktorene har en Rolls Royce-motor på 215HK, med en trinnløs hydraulisk veksel. Motoren driver en midtstilt blindaksel med koblestenger ut til hjulene. En liten finesse er at dieseloljen i brennstofftanken også brukes som vekselolje.
 
220c-traktorene var enkle å betjene, og svært godt likt blant personalet. En fordel var stangdrften, som ga en mye stillere gange og mindre fare for skader enn de tidligere traktortypene med kjedetrekk. De fikk også et mer avansert trykkluftbremsesystem, og kunne derfor fremføre relativt lange tog.
 
220c 182 ble tatt ut av alminnelig drift i 2001. Den ble straks overtatt av Norsk Jernbaneklubb og transportert til Krøderbanen.
Ved overtagelsen var traktoren gul og rød. Sommeren 2013 ble den lakkert og tilbakeført til rødbrun fargesetting slik NSBs skinnetraktorer var på 1970- og 1980-tallet.
 
220c 182 er vanligvis stasjonert på Krøderen stasjon. Den brukes til skifting, kipptog- og arbeidstogkjøring, og om nødvendig som hjelpelok i persontogene.

 

----------