Type 24b nr. 236
Godstoglokomotiv
|
|
Lokomotivtype 24b er et typisk godstoglokomotiv med stor dampkjel og store sylindre, men ganske små drivhjul. Dette gir lokomotivet stor trekkraft, men lav topphastighet.
Type 24b er en videreutvikling av typene 22a og 24a, to lokomotivtyper som med unntak av førerhusets lengde var helt like. Disse var bygget som våtdamplok med compoundmaskineri. Det første lokomotivet av type 24b med overheterkjel og tvillingmaskineri ble levert av Thunes mek. Verksted i 1910. Senere ble også alle de eldre lokomotivene av type 22a og 24a bygget om med overheterkjeler og tvillingmaskineri.
Det ble også levert 3 lokomotiver av type 24c. Disse var utstyrt med matevannsforvarmer, men var ellers lik 24b-lokene.
Til sammen ble det i perioden 1906-1919 bygget 21 lokomotiver av typene 22a/b og 24a/b/c.
Lokomotiv 236 ble opprinnelig levert til Gjøvikbanen. Det ble omstasjonert flere ganger, men ble mest brukt i Oslo og Drammen jernbanedistrikter.
I 1958 ble 236 besluttet utrangert, men det ble tatt i bruk igjen året etter i bytte med lokomotiv 404 som var blitt sterkt skadet. På midten av 60-tallet ble lokomotivet brukt en del på Valdresbanen, hvor det også trakk persontog.
I de siste årene av sin driftstid ble 236 stasjonert i Drammen distrikt, og endte opp med å trekke pukktog fra Svene pukkverk til Kongsberg.
Lokomotiv 236 ble endelig utrangert 22/10-1970, og ble året etter tatt inn i en avtale mellom NJK, NSB og Jernbanemuseet. Deretter ble det transportert til Kløftefoss på Krøderbanen, og lagret der.
I anledning 100-årsjubileet for Jærbanen (Stavanger-Egersund) i 1978 ble 236 transportert til Stavanger og satt i driftsklar stand igjen. Etter dette jubileet ble lokomotivet tatt i bruk på Krøderbanen. Fra 1978 til 1981 var 236 det eneste driftsklare normalsporede damplokomotivet i Norge. I denne perioden ble lokomotivet derfor brukt over hele Østlandsområdet til film- og fjernsynsopptak og andre arrangementer.
I forbindelse med en transport av lokomotivet fra Ski til Krøderen i juni 1978 ble det satt inn for å trekke et godstog på Havnebanen, som gikk over over Rådhusplassen i Oslo. Dette ble den aller siste gangen et dampokomotiv ble brukt til ordinært transportarbeid i Norge. Etter at NJK fikk satt i stand andre, mer hurtiggående damplokomotiver er 236 stort sett bare blitt brukt på Krøderbanen. Selv om det egentlig er bygget som godstoglokomotiv egner det seg også godt til å trekke Krøderbanens persontog fordi togene på Krøderbanen ofte er lange og tunge, og det er lav kjørehastighet og sterke stigninger på banen.
----------
|