N1  10826
Stakevogn med bremsersete

N1 10826

Litra (type) N1
Nummer 10826
Byggeår 1901
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB Merakerbanen
I ordinær trafikk til ca 1980
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,31m
Vognvekt 6,0 tonn
Lasteflate 17,4 m2
Rominnhold 5,3 m3
Lasteevne 10,5 tonn
N1 10826 Med stakene avtatt
Krøderen 2011
N1 10826 Krøderen 2007
N1 10826 er en åpen godsvogn av standardtype. Den har faste sidekarmer, mens staker og endelemmer er avtagbare. Den ble benyttet til alle typer gods som tålte vær og vind. Maskiner, utstyr, byggematerialer og trelast var typisk last for N-vognene. 
 
Etter at litra N ble introdusert i 1874 varte det ikke lenge før den var blitt standardtypen for åpne godsvogner. Frem til 1925 ble det bygget mer enn 3400 N-vogner, og de utgjorde i perioder nærmere halvparten av godsvognparken.
De første vognene ble opprinnelig benevnt «plankevogner». De hadde fire trestaker på hver side, plassert på utsiden av karmene. Vognkassen målte 2,44 x 7,01 m, og dette ble beholdt som standardmål i 25 år. Først etter århundreskiftet ble dimensjonene gradvis øket.
 
Vogn 10826 ble levert fra Strømmens Værksted til Merakerbanen i 1901. Den ble bygget i en serie på 25 vogner hvor bredden ble øket fra 2,44 til 2,65 m, mens alle andre mål var uforandret i forhold til tidligere leveranser. Nytt var det imidlertid at vognene var utstyrt med skruebremse. Et enkelt åpent bremsersete var montert på enden av vognen, det opptok dermed ikke noe av gulvarealet. Å betjene bremsene på slike vogner må ha vært en utsatt jobb i en norsk vinternatt!
 
På begynnelsen av 1920-tallet ble 10826 lett ombygget og tatt i bruk som montasjevogn ved elektrifiseringen av Ofotbanen. Den fortsatte å ha denne funksjonen i Narvik helt til den ble hensatt på slutten av 1980-tallet.
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen i 1993, og året etter ble den transportert sørover og restaurert. Vognen fremstår nå i et utseende fra rundt 1920.
Vogn 10826 er nå stasjonert på Krøderbanen og brukes ved spesielle arrangementer.
 
 
 
----------