To1 14910
Boggiplattformvogn med staker
To1 14910 er en boggiplattformvogn av standardtype. Den har kraftige rørstaker med strammekjettinger, og ble hovedsaklig benyttet til transport av tømmer og trelast. Som boggivogn kunne den også brukes til last med høy vekt eller stor lengde som stolper og skinner.
Åpne godsvogner med boggier var lenge en sjeldenhet hos NSB, frem til 1925 ble det bygget bare ca 60 slike. Vognene var for det meste utstyrt som vanlige N- eller T-vogner, og boggiene var av en enkel amerikansk type med 9-tonns hjulsatser. Først etter 1933 ble det bygget store og kraftige boggigodsvogner i større serier.
Selv om standard godsvognbredde for lengst var blitt 2,80 meter ble To-vognene helt frem til 1925 bygget med 1800-tallets smale vognbredde på bare 2,44 meter. Vognene var svært enkelt bygget og hadde bare hevarmbremse ("fallbrekk") på én boggi. Til tross for dette fikk de et lang liv og var i trafikk rundt 50 år.
To1 14910 ble levert til Bergensbanen i 1922. Bortsett fra en ombygging av stakefestene til standard T3/T4-type skjedde det ingen vesentlige endringer med den i driftstiden.
Vognen ble utrangert i 1971 og overtatt av Norsk Jernbanemuseum. Etter å ha stått hensatt i over 25 år ble den utlånt til NJK, og i 2001 var den ferdig restaurert.
To1 14910 er nå stasjonert ved Krøderbanen. Den står ofte utstilt på Krøderen stasjon, men den benyttes også til transport av sviller, telegrafstolper m.v. i forbindelse med banevedlikehold. Av og til benyttes vognen ved spesielle arrangementer, blant annet til transport av militærkjøretøyer.
----------
|