Hv2 2936
Kjøle- og varmevogn
Hv2 2936 er en kjøle- og varmevogn for transport av temperaturømfintlig gods.
For å kunne transportere gods som var ømfintlig for varme eller kulde ble det bygget spesielle isolerte godsvogner. Disse var malt hvite for å redusere soloppvarming om sommeren, og for kjøling hadde de iskasser som kunne fylles fra luker i taket. For å kunne holde akseptabel temperatur når det var kaldt ute var de utstyrt med en koksovn som kunne fyres fra utsiden. Taket var ekstra solid bygget og hadde et stort antall kjøttkroker for opphenging av slakt.
Hv2-vognene ble bygget på samme understell og hadde samme hovedmål som datidens alminnelige godsvogner litra G2 og G3, men vognkassene var annerledes. Vognen var delt i to avdelinger, den ene delen hadde ovn mens dørene var plassert i den andre avdelingen.
Som nye hadde Hv2-vognene litra Gk, noe senere ble litra H ble tatt i bruk for isolerte lukkede godsvogner. Etter hvert som det kom nyere og mer hensiktsmessig materiell, ble Hv2-vognene overflødige. Hv2 2936 består av vognkasse fra en Hv2 med ukjent nummer, og et understell fra en G2-vogn.
Da Hv2-vognen ble tatt ut av trafikk, sannsynligvis en gang rundt 1950, ble vognkassen ble plassert på området til verkstedet Grorud og brukt til lager. Det opprinnelige understellet ble trolig tatt i bruk til andre formål, og er forsvunnet. Vognkassen ble senere oppdaget og sikret av medlemmer i Norsk Jernbaneklubb. Etterhvert ble vognkassen flyttet til Krøderbanen, hvor den når står lagret oppå M1 20513.
Understellet som er planlagt brukt sammen med vognkassen stammer fra G2 2936, og tilsvarer de opprinnelige understellene på Hv2-vognene. Understellet er lagret på Krøderbanen, og av plasshensyn er vognkassen til karét B 255 plassert oppå det.
G2 2936 ble på et tidspunkt ombygget til losjivogn. Understellet ble ikke endret, men vognkassen ble mye ombygget slik at det var lite igjen av den opprinnelige G-vognkonstruksjonen. Vognen havnet etterhvert på Hval stasjon, hvor den til slutt ble overfødig.
Vanlig jernbanepraksis har vært at det i utgangspunktet er vognrammen som er "nummerbærende" og dermed identifiserer vognen. Siden det ikke har vært mulig å finne ut hvilket nummer Hv2-vognkassen opprinnelig hadde vil den etter gjenoppbygging tildeles nummeret som tilhører understellet.
---------
|