N2  3639
Stakevogn

N2  3639

Litra (type) N2
Nummer 3639
Byggeår 1924
Fabrikant Eidsfos Verk
Levert til NSB Oslo Distrikt
I ordinær trafikk til
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,90 m
Vognvekt 6,1 tonn
Lasteflate 20,0 m2
Rominnhold 5,8 m3
Lasteevne 11,5 tonn
N2  3639 Kløftefoss 2006
N2 3639 er en stakevogn av standardtype.
 
N-vogner har faste, lave sidekarmer og avtagbare staker og endelemmer. Vogntypen ble benyttet til transport av trelast, byggematerialer, maskiner og utstyr.
De første N-vognene kom i 1874 og ble opprinnelig benevnt «plankevogner». Frem til 1925 ble det bygget mer enn 3400 N-vogner, de var lenge den mest tallrike vogntypen av alle og utgjorde i mange år nærmere halvparten av den norske godsvognbestanden. Frem til rundt 1950 var de standardtypen for åpne godsvogner.
Fra 1912 startet leveransen av den siste store serien med N-vogner, og frem til 1925 ble det bygget 714 slike. Vognbredden var nå nådd 2,80 m og lengden 7,70m. Opprinnelig var stakene av tre, nå ble staker av T-jern innført som standard. Hjulsatsene for 9 tonns aksellast ble imidlertid beholdt så lenge N-vogner ble bygget.
N2-vognene ble benyttet over hele jernbanenettet og var en tallrik vogntype til langt ut på 1960-tallet. Først med de store leveransene av de moderne Tl5-vognene kunne N2 fases ut, og de siste ble tatt ut av trafikk rundt 1970.
 
N2 3639 ble levert fra Eidsfos Verk til Oslo distrikt i 1924. Den rullet praktisk talt uendret frem til siste halvdel av 60-tallet, da N-vognene ble utfaset. Etter utrangering ble vognen tatt i bruk som stasjonsvogn på Verkstedet Grorud og ble der benyttet til mellomlagring av lokomotivdeler.
 
Norsk Jernbaneklubb overtok vogn 3639 i 1994, og restaurering ble straks satt i gang på Ski. Vognen var ferdig året etter, og fremstår nå i et utseende fra 1930-tallet.
Den er stasjonert på Krøderbanen og brukes ved spesielle arrangementer.
 
 

----------