Tl3  4893
Plattformvogn med staker og lemmer

Tl3 4893

Litra (type) Tl3
Nummer 4893
Byggeår 1918
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB Smaalensbanen
I ordinær trafikk til 1973
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,90 m
Vognvekt 8,65 tonn
Lasteflate 21,3 m2
Rominnhold 17,0 m3
Lasteevne 16,6 tonn
Tl3 4893 Kløftefoss 2006
Tl3 4893 Krøderen 2015
Tl3 4893 Krøderen 2015
Tl3 4893 er en plattformvogn av standardtype. Den har kraftige rørstaker med strammekjettinger, og dessuten nedfellbare jernlemmer på alle sider. Slike vogner ble benyttet til transport av tømmer og trelast, all slags løsgods, og maskiner og annet utstyr som ikke trenger innelukket transport.
 
NSB anskaffet fra 1913 en ny og kraftigere type åpne vogner. Vognene hadde en lastelengde på 7,60m og en bredde på 2,80. Dette var omtrent likt med de samtidige N2-vognene, men T3 fikk hevet aksellasten til 12 tonn. Vognene var uten karmer, men hadde fem par kraftige staker av jernrør hvorav tre par hadde strammekjettinger på toppen. Fra 1916 ble vogntypen også levert med 80cm høye karmer av nedfellbare jernlemmer (litra Tl), og denne løsningen ble standard for åpne vogner på mesteparten av 1900-tallet. Frem til 1928 ble det bygget 1050 T3/Tl3-vogner, hvorav 375 var rene T-vogner. Både T og Tl-vognene ble mye brukt til tømmer og trelast, men Tl var også godt egnet til løsgods, byggematerialer og større stykkgods. De var i bruk på hele jernbanenettet og de siste ble ikke utrangert før på slutten av 1970-tallet.
 
Tl3 4893 ble levert fra Skabo Jernbanevognfabrik til Smaalensbanen. Den ble utstyrt med trykkluftbremser og hylsebuffere en gang mellom 1948 og 1950, forøvrig gikk den praktisk talt uendret gjennom hele sin driftstid inntil den ble utrangert i 1973.
 
Vogn 4893 ble overtatt av Norsk Jernbaneklubb i 1973. Etter mange års lagring ble den pusset opp i 1992. Vognen fremstår nå i et utseende fra tiden omkring 2. verdenskrig.
 
Tl3 4893 er stasjonert på Krøderbanen og brukes ved spesielle arrangementer.
 
 

----------