Nfo2  6849
Boggistakevogn med bremserhus

Nfo2 6849

Litra (type) Nfo2
Nummer 6849
Byggeår 1916
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB Gjøvikbanen
I ordinær trafikk til 1965-70
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 11,80 m
Vognvekt 12,2 tonn
Lasteflate 26,9 m2
Rominnhold 7,9 m3
Lasteevne 23,5 tonn
Nfo2 6849 Krøderen 2011
Nfo2 6849 I godstog
Vikersund 2011
Nfo2 6849 Under oppussing
Krøderen 2007
Nfo2 6849 Bremserhus
Krøderen 2007
Nfo2 6849 er en boggistakevogn av standardtype. Den har faste lave sidekarmer, samt avtagbare staker og endelemmer. Vogntypen ble benyttet til transport av trelast, byggematerialer, maskiner og utstyr.
 
Åpne godsvogner med boggier var lenge en sjeldenhet i hos NSB, og frem til 1925 ble det bare bygget om lag 60 slike fordelt på litrane K, N og T. Alle disse var forholdsvis korte vogner med en lastelengde på drøyt 10 meter. De var i hovedsak beregnet på enkeltkolli som var for tunge for en toakslet vogn eller langt gods som ikke engnet seg for transport på bolstervogner.
 
Vogn 6849 ble levert fra Skabo Jernbanevognfabrik til Gjøvikbanen i 1916 i en serie på 10 Nfo-vogner. Disse vognene var utstyrt helt i samsvar med datidens vanlige N-vogner, men hadde i tillegg skruebremse og bremserhus.
 
Bremserhuset ble fjernet i 1958 og erstattet med bremserplattform. På et ukjent tidspunkt ble også stakefestene bygget om og de spinkle T-jernstakene ble erstattet med rørstaker tilsvarende de som ble benyttet på T-vogner.
 
Nfo2 6849 ble trolig tatt ut av ordinær godstrafikk på slutten av 1960-tallet og tatt i bruk som internvogn for baneavdelingen i Kristiansand. Der ble den blant annet benyttet som base for gravemaskin ved graving av kabelgrøfter.
 
Vogn 6849 ble overtatt av Norsk Jernbaneklubb i 1988. Etter en gjennomgripende restaurering har den fått tilbake bremserhus, stakefester og staker av opprinnelig type, og fremstår nå i tilnærmet leveranseutførelse.
Vognen er stasjonert på Krøderbanen og brukes ved spesielle arrangementer.
 

----------