H3  10047
Kjølevogn

H3 10047

Litra (type) H3
Nummer 10047
Byggeår 1911
Fabrikant Eidsfos Verk f.nr. 680
Levert til NSB Meraakerbanen
I ordinær trafikk til 1971
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,20 m
Vognvekt 14,0 tonn
Lasteflate 12,8 m2
Rominnhold 26,2 m2
Lasteevne 10,0 tonn
H3 10047 Kløftefoss 2010
H3 10047 Kløftefoss 1972
H3 10047 er en lukket, isolert godsvogn for transport av matvarer og annet temperaturfølsomt gods.
 
Fra 1911 startet NSB byggingen av en ny type kjøle- og varmevogner. De hadde sterkt forbedret isolasjon og et iskjøleanlegg med stor kapasitet. Utvendig var vognene hvitmalt for å redusere soloppvarmingen. Om vinteren ble det satt inn bensinfyrte katalytovner for å holde temperaturen over frysepunktet.
 
Den nye vogntypen muliggjorde transport av ferskvarer over store avstander, og disse vognene trafikkerte hele Europa med fisk. De store skiltene med teksten "Frische Fische aus Norwegen" ble et kjent begrep i mange land.
324 slike vogner ble bygget mellom 1911 og 1922. Etter hvert som fryseteknikken ble vanlig omkring 1960 forsvant vognene fra internasjonal trafikk. De fortsatte imidlertid å gå som varmevogner innenlands til et stykke utpå 1970-tallet.
 
H3 10047 ble levert til Meråkerbanen i 1911. Den hadde da bare manuell skruebremse som ble betjent fra et høyt bremserhus. I 1937 ble den utstyrt med Kunze-Knorr trykkluftbremse, dermed kunne den fremføres i persontog og andre hurtiggående tog for å spare tid. Samtidig ble bremserhuset fjernet, og skruebremsen ble senket ned til den gjenstående endeplattformen.
Vognen ble omnummerert til 13151 en gang i 1950-årene, forøvrig gikk den i ordinær godstrafikk uten større endringer frem til 1971.
 
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen ved utrangering og benyttet den som lagervogn i mange år. Den ble pusset opp i 1988 og fremstår nå med sitt opprinnelige nummer og i det utseende den hadde da den i mellomkrigstiden gikk i internasjonal trafikk med fersk fisk.
 
H3 10047 er stasjonert ved Krøderbanen og brukes ved spesielle arrangementer.
 
 
----------