T3 10688
Plattformvogn med staker
T3 10688 er en plattformvogn av standardtype. Den har kraftige rørstaker med strammekjettinger, og ble hovedsakelig benyttet til transport av tømmer og trelast.
NSB anskaffet fra 1913 åpne godsvogner av en ny og kraftigere type enn tidligere. Vognene var større og 12 tonns hjulsatser var blitt standard. Vognene var uten karmer, men hadde kraftige staker av jernrør med strammekjettinger på toppen. Fra 1916 ble vogntypen levert med 80 cm høye karmer av nedfellbare jernlemmer (litra Tl), og denne løsningen ble standard for åpne vogner på hele 1900-tallet. Frem til 1928 ble det bygget 1050 T3-vogner, av disse var 675 Tl3-vogner med jernlemmer. Vognene var i bruk på hele jernbanenettet, og var den mest vanlige vogntypen på Krøderbanen og andre baner med stor tømmertrafikk. Vogn 10688 ble levert til Meraakerbanen i 1920. Den er bygget ved Linke Hofmann Werke i Breslau i en serie på 120 T-vogner. Normalt ble alle vogner til NSB bygget ved norske verksteder, men av og til var kapasiteten for liten og bestillinger måtte gjøres utenlands. Norsk Jernbaneklubb overtok 10688 på slutten av 1980-tallet, og oppussing ble påbegynt. I 2005 ble vognen overført til Krøderbanen, hvor restaureringen blir videreført. Det er planlagt at den skal settes tilbake til sin opprinnelige utførelse som Tl3 med jernlemmer og korsbuffere.
----------
|