T3  10688
Plattformvogn med staker

T3 10688

Litra (type) T3
Nummer 10688
Byggeår 1920
Fabrikant Linke-Hoffmann-Werke
Levert til NSB Merakerbanen
I ordinær trafikk til 1974
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,90 m
Vognvekt 8,0 tonn
Lasteflate 21,3 m2
Rominnhold -
Lasteevne 15,5 tonn
Merknad Under restaurering
T3 10688 Krøderen 2006
T3 10688

Med stakene avtatt
Krøderen 2010

T3 10688 Reparasjon av plankedekke og stakefester
T3 10688 er en plattformvogn av standardtype. Den har kraftige rørstaker med strammekjettinger, og ble hovedsakelig benyttet til transport av tømmer og trelast.

NSB anskaffet fra 1913 åpne godsvogner av en ny og kraftigere type enn tidligere. Vognene var større og 12 tonns hjulsatser var blitt standard. Vognene var uten karmer, men hadde kraftige staker av jernrør med strammekjettinger på toppen. Fra 1916 ble vogntypen levert med 80 cm høye karmer av nedfellbare jernlemmer (litra Tl), og denne løsningen ble standard for åpne vogner på hele 1900-tallet. Frem til 1928 ble det bygget 1050 T3-vogner, av disse var 675 Tl3-vogner med jernlemmer. Vognene var i bruk på hele jernbanenettet, og var den mest vanlige vogntypen på Krøderbanen og andre baner med stor tømmertrafikk.

Vogn 10688 ble levert til Meraakerbanen i 1920. Den er bygget ved Linke Hofmann Werke i Breslau i en serie på 120 T-vogner. Normalt ble alle vogner til NSB bygget ved norske verksteder, men av og til var kapasiteten for liten og bestillinger måtte gjøres utenlands.
Vognen ble levert som Tl-vogn med jernlemmer, men disse ble tatt av en gang på slutten av driftstiden. Ellers gikk den uendret helt til den ble utrangert i 1974. Deretter ble den benyttet internt som lagervogn på NSBs verksted Marienborg i Trondheim.

Norsk Jernbaneklubb overtok 10688 på slutten av 1980-tallet, og oppussing ble påbegynt. I 2005 ble vognen overført til Krøderbanen, hvor restaureringen blir videreført. Det er planlagt at den skal settes tilbake til sin opprinnelige utførelse som Tl3 med jernlemmer og korsbuffere.

 

----------