T3  11921
Plattformvogn med staker

T3 11921

Litra (type) T3
Nummer 11921
Byggeår 1910
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til Norsk Hoved-Jernbane
I ordinær trafikk til ca. 1970
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,90 m
Vognvekt 8,0 tonn
Lasteflate 21,3 m2
Lasteevne 15,5 tonn
T3 11921 Lastet med sviller
Krøderen 2006
T3-11921 03-s Lastet med kull
Krøderen 2007
T3 11921 er en plattformvogn av standardtype. Den har kraftige rørstaker med strammekjettinger, og ble hovedsakelig benyttet til transport av tømmer og trelast.
 
Norsk Hovedjernbane anskaffet fra 1908 en ny og kraftigere type åpne vogner. Vognene var større enn tidligere åpne vogner og 12 tonns hjulsatser var blitt standard. Vognene var uten karmer, men hadde kraftige staker av jernrør med strammekjettinger på toppen. Målet var å oppnå er mer rasjonell transport av tømmer. Tidligere foregikk dette på bolstervogner eller som bunter på korte K-vogner. Hovedbanen anskaffet bare 35 slike vogner, men fra 1913 startet NSB byggingen av en tilsvarende vogntype. Denne ble bygget i nærmere 1100 eksemplarer og dannet standard for åpne vogner på hele 1900-tallet. For Krøderbanen og andre baner med stor tømmertrafikk var dette den mest vanlige vogntypen.
 
11921 ble levert til Hovedbanen i 1910. Den kom til NSB sammen med overtagelsen av Hovedbanen i 1927, og NSB bygget om staker og stakefester tilsvarende egne vogner. På siste halvpart av 1960-tallet ble 11921 benyttet som arbeidsvogn ved fjernstyringsanlegget på Dovrebanen og ble senere hensatt i Trondheim.
 
NJK overtok 11921 omkring 1980 og den var ferdig oppusset i lokstallen på Ski i 1992. Vognen fremstår nå i det utseende den kan ha hatt i perioden 1930-50.
 
T3 11921 står ofte utstilt på Krøderen stasjon. Den benyttes til lagring og transport av sviller, telefonstolper og annet utstyr for banevedlikeholdet, og kan av og til sees i ”somlegodstog” og andre spesialarrangementer.
 
 
 
----------