H3  13239
Kjølevogn

H3 13239

Litra (type) H3
Nummer 13239
Byggeår 1913
Fabrikant Eidsfos Verk f.nr. 848
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1971
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,20 m
Vognvekt 12,35 tonn
Lasteflate 12,8 m2
Rominnhold 26,2 m2
Lasteevne 11,5 tonn
Merknad Lagervogn
H3 13239 Kløftefoss 2007
H3-13239 02-s Kløftefoss 2009
H3 13239 er en lukket, isolert godsvogn for transport av matvarer og annet temperaturfølsomt gods.
 
Fra 1911 startet NSB byggingen av en ny type kjøle- og varmevogner. De hadde sterkt forbedret isolasjon og et iskjøleanlegg med stor kapasitet. Utvendig var vognene hvitmalt for å redusere soloppvarmingen. Om vinteren ble det satt inn bensinfyrte katalytovner for å holde temperaturen over frysepunktet.
 
Den nye vogntypen muliggjorde transport av ferskvarer over store avstander, og disse vognene trafikkerte hele Europa med fisk. De store skiltene med teksten "Frische Fische aus Norwegen" ble et kjent begrep i mange land.
324 slike vogner ble bygget mellom 1911 og 1922. Etter hvert som fryseteknikken ble vanlig omkring 1960 forsvant vognene fra internasjonal trafikk. De fortsatte imidlertid å gå som varmevogner innenlands til et stykke utpå 1970-tallet.
 
H3 13239 ble levert fra Eidsfos Verk i 1913 med nr. 3534. Den var da utstyrt med manuell skruebremse som ble betjent fra et høyt bremserhus. I løpet av 1930-årene ble den utstyrt med Kunze-Knorr trykkluftbremse, dermed kunne den fremføres i persontog og andre hurtiggående tog for å spare tid. Samtidig ble bremserhuset fjernet, og skruebremsen ble senket ned til den gjenstående endeplattformen. Vognen ble omnummerert til 13239 en gang i 1950-årene, forøvrig gikk den i ordinær godstrafikk uten større endringer frem til 1971.
 
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen ved utrangeringen, og har siden brukt den som lagervogn ved Krøderbanen. Den ble i 2012 pusset opp utvendig.
 
 

----------