Tl3 16542
Plattformvogn med staker og lemmer
Tl3 16542 er en plattformvogn av standardtype. Den har kraftige rørstaker med strammekjettinger, og nedfellbare side- og endelemmer. Den kan derfor brukes til transport av både massegods og til tømmer, trelast, kjøretøyer og annet gods som ikke behøver å transporteres innendørs.
NSB anskaffet fra 1913 en ny og kraftigere type åpne vogner. Vognene hadde en lastelengde på 7,60m og en bredde på 2,80. Dette var omtrent likt med de samtidige N2-vognene, men T3 fikk hevet aksellasten til 12 tonn. Vognene var uten karmer, men hadde fem par kraftige staker av jernrør hvorav tre par hadde strammekjettinger på toppen. Fra 1916 ble vogntypen også levert med 80cm høye karmer av nedfellbare jernlemmer (litra Tl), og denne løsningen ble standard for åpne vogner på mesteparten av 1900-tallet. Frem til 1928 ble det bygget 1050 T3/Tl3-vogner, hvorav 375 var rene T-vogner. Både T og Tl-vognene ble mye brukt til tømmer og trelast, men Tl var også godt egnet til løsgods, byggematerialer og større stykkgods. De var i bruk på hele jernbanenettet og de siste ble ikke utrangert før på slutten av 1970-tallet.
Vogn 16542 ble levert fra Strømmens Værksted til Drammen distrikt i 1928.
En gang mellom 1946 og 1948 fikk den automatiske trykkluftbremser og hylsebuffere, men ellers gikk den praktisk talt uendret i hele sin driftstid.
Vognen ble utrangert i 1979 og overtatt av Norsk Jernbanemuseum. Etter mange års hensetting ble den deponert hos Norsk Jernbaneklubb. Den ble pusset opp i 1997 og fremstår nå i den utførelse den hadde på slutten av sin driftstid.
Tl3 16542 er stasjonert på Krøderbanen og brukes ved spesielle arrangementer.
----------
|