G 33035
Lukket godsvogn (bare vognkasse)
G 33035 er en lukket godsvogn av tysk standardtype. Den står uten hjul på to svillestabler og brukes som lagerskur ved Kløftefoss grustak på Krøderbanen.
Vognen ble bygget i 1913 som standardgodsvogn type G10 for de tyske delstatsbaneforvaltningene. Opprinnelig hadde vognen høytsittende bremserhus, derfor stikker bufferbjelken litt utenfor selve vognkassen i den ene enden.
Under siste krig kom en del tysk jernbanemateriell til Norge, og mye av det ble etterlatt av okkupasjonsmakten etter nederlaget i 1945. Alt slikt etterlatt materiell ble først disponert av Direktoratet for fiendtlig eiendom, men rundt 1950 ble materiellet overtatt av NSB. Det som ble vurdert som brukbart ble gitt nye nummer i NSBs registre, herunder også 33035.
På 1950 og -60-tallet ble det anskaffet en rekke nye godsvogner, og mye gammelt materiell ble utrangert. 33035 ble ikke hugget opp, men hjul, akselføringer og bremseutrustning ble demontert. Vognkassen ble satt ved siden av sporet i Lodalen i Oslo og fungerte som lagerskur i mange år.
Tidligere var slik bruk av vognkasser fra utrangerte godsvogner ganske vanlig. De kunne bli plassert på bukker, oppstablede sviller eller noen ganger rett på bakken. Løsningen ble gjerne ble brukt for å løse et akutt behov, men det hendte at slike vognkasser ble stående i årevis.
Vognkassen fra 33035 stod i Lodalen i hele 30 år, og ble flyttet litt rundt etter behov.
I 1989 ble den overflødig og stod dessuten i veien for utbygging i området. Norsk Jernbaneklubb fikk overta vognkassen og fraktet den til Kløftefoss grustak på Krøderbanen hvor den ble plassert på et fundament av sviller. Ved Krøderbanen vises på denne måten en lite kjent del av norsk jernbanehistorie. ----------
|