Gl4 48014
Lukket godsvogn
På slutten av 1950-tallet var behovet for nyere lukkede godsvogner stort og NSB vurderte flere måter å løse problemene på. I tillegg til nyanskaffelser ble det bygget nye vognkasser på flere eldre eller overtallige vogner. Behovet for kassevogner var på denne tiden blitt mindre, og 50 ganske moderne L4-vogner fikk nye vognkasser ved NSBs verksted på Kronstad i 1961-62.
På grunn av understillingen ble disse vognene noe mindre enn en vanlig G4, og for å skille dem fra disse fikk de litra Gl4 (l = liten).
Vogn 48014 ble bygget av Skabo i 1952 som L4 50396.
I 1961 fikk den ny vognkasse ved Vst. Kronstad i Bergen, etter ombyggingen ble nytt litra og nummer Gl4 48014. Etter 1967 fikk den UIC-nummer Glm 103 0014.
I 1976 ble vognen tatt i bruk som redskapsvogn ved Vst. Hamar. Det ble ikke gjort store endringer, men det ble avdelt et lite, isolert rom med vinduer i den ene enden. Litra og nummer ble endret til Xmg 40 76 946 1001-2.
Vogn 48014 ble utrangert omkring 1995 og ble overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den ble deretter plassert på Krøderbanen og tatt i bruk som lagervogn.
Vognen fikk tilbake sitt opprinnelige Gl4-nummer i 2012, og er planlagt pusset opp til det utseende den hadde etter ombyggingen i 1961.
----------
|