T3  4860
Plattformvogn med staker

T3 4860

Litra (type) T3
Nummer 4860
Byggeår 1913
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB Smaalensbanen
I ordinær trafikk til 1971
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,90 m
Vognvekt 7,0 tonn
Lasteflate 21,3 m2
Rominnhold -
Lasteevne 16,0 tonn
Merknad Hensatt
T3 4860 På Vst. Grorud 2012.
T3 4860 Krøderen 2014
T3 4860 er en plattformvogn av standardtype. Den skal ha kraftige rørstaker med strammekjettinger, og ble hovedsaklig benyttet til transport av tømmer og trelast.
 
NSB anskaffet fra 1913 en ny og kraftigere type åpne vogner. Vognene hadde en lastelengde på 7,60m og en bredde på 2,80. Dette var omtrent likt med de samtidige N2-vognene, men T3 fikk hevet aksellasten til 12 tonn. Vognene var uten karmer, men hadde fem par kraftige staker av jernrør hvorav tre par hadde strammekjettinger på toppen. Fra 1916 ble vogntypen også levert med 80cm høye karmer av nedfellbare jernlemmer (litra Tl), og denne løsningen ble standard for åpne vogner på mesteparten av 1900-tallet. Fram til 1928 ble det bygget 1050 T3/Tl3-vogner, hvorav 375 var rene T-vogner. Både T og Tl-vognene ble mye brukt til tømmer og trelast, men Tl var også godt egnet til løsgods, byggematerialer og større stykkgods. De var i bruk på hele jernbanenettet og de siste ble ikke utrangert før på slutten av 1970-tallet.
 
T3 4860 ble levert fra Strømmens Verksted til Smaalensbanen i den første serien T3-vogner fra 1913. Den gikk praktisk talt uendret gjennom hele sin driftstid, og ble utrangert i 1971.
Vognen ble deretter tatt i bruk som lagervogn ved NSBs verksted på Grorud. Der ble den utstyrt med stativ for oppbevaring av takmoduler til lokomotiver som var inne i verkstedet for revisjon. I 2010 ble den overflødig, men den ble stående ute på verkstedområdet og ikke hugget opp.
 
Vogn 4860 ble overtatt av Norsk Jernbaneklubb i 2014 og fraktet til Krøderbanen hvor den oppbevares for mulig senere restaurering. Den er nå den eneste bevarte NSB-T3 som er i opprinnelig utførelse uten trykkluftbremser.
 
 
 
 
----------