Gbkls  20 76 158 5796-9
Lukket godsvogn

Gbkls 20 76 158 5796-9

Litra (type) Gbkls
Nummer
20 76 158 5796-9
Byggeår 1949
Fabrikant Eidsfos Verk f.nr. 2167
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1993
Nåværende eier Norsk Jernbanearv
Lengde over buffere 11,30 m
Vognvekt 11,5 tonn
Lasteflate 27,7 m2
Rominnhold 74,0 m3
Lasteevne 18,5 tonn
Merknad Lagervogn
Gbkls 20 76 158 5796-9 Vikersund 2008
Gbkls 20 76 158 5796-9 Vikersund 2012
Gbkls 20 76 158 5796-9 Kløftefoss 2020
Gbkls 20 76 158 5796-9 Kløftefoss 2020
Gbkls 20 76 158 5796-9 Kløftefoss 2020
Gbkls 20 76 158 5796-9 Krøderen 2021
Gbkls 20 76 158 5796-9 er en lukket godsvogn av standardtype. Vognens opprinnelige typebetegnelse var G4.
 
G4-vognene ble introdusert i 1932 og ble ny standardtype for lukkede godsvogner. Frem til 1956 ble det bygget i alt 1858 slike vogner.

Gbkls 20 76 158 5796-9 ble levert fra Eidsfos Verk i 1949 med nummer 41257. Den fikk UIC-litra og -nummer i 1964.
Vognen ble tatt ut av vanlig trafikk i 1993 og plassert på Vikersund stasjon som lagervogn for NSBs, senere Jernbaneverkets, redskap og utstyr.
I 2020 var behovet for vognen på Vikersund opphørt. Den ble da overtatt av Norsk Jernbaneklubb og flyttet til Kløftefoss, hvor oppussing straks ble satt i gang.

Vognen har fortsatt i behold de spesielle lukene i endeveggene som var beregnet på lasting og lossing av langt gods. På de fleste G4-vognene ble denne luken fjernet.

Over dørene har G4-vognene et langt deksel som skal hindre regnvann å renne ned på toppen av dørene og inn i vognen. Enkelte vogner fikk mot slutten av driftstiden endret dette dekselet slik at det følger dørbevegelsen, samtidig ble det gjort både todelt og kortere. På akkurat denne vognen ble denne spesielle endringen imidlertid bare gjort på den ene vognsiden.

 

----------