Gs 21 76 120 2176-6
Lukket godsvogn
|
|
Gs 21 76 120 2176-6 er en lukket godsvogn av standardtype.
Vognene med litra Gs (opprinnelig G5) er en av de normerte vogntypene som ble introdusert av den internasjonale jernbaneunionen (UIC) i 1953.
Hoveddimensjoner og utstyr var definert av UIC, og tekniske komponenter som buffere, hjul og fjærer var strengt standardiserte slik at de var internasjonalt utskiftbare. Øvrige detaljer og byggemåte kunne til en viss grad tilpasses lokale ønsker.
I forhold til den forrige norske standardgodsvognen G4 fikk disse vognene høyere lasteevne, mens volum og gulvareal ble noe mindre. En ny detalj i forhold til tidligere norske vogner var at det skulle være åtte lufte/lasteåpninger som kunne betjenes fra utsiden. I perioden 1956 til 1964 ble det bygget 608 G5-vogner i tre varianter. Alle vognene ble utført på vanlig norsk måte med trepanel, tretak med pappbelegg og åpen bremserplattform.
Vogn 21 76 120 2176-3 ble levert av Strømmens Værksted i 1964 i den tredje og siste serien med G5. Vognen fikk ved leveransen nummer 43586.
I 1967 fikk vognen UIC-litra Gs og ble omnummerert til 120 2176. Det ble forøvrig ikke gjort vesentlige endringer på vognen i driftsiden. Vognen ble på 1990-tallet tatt i bruk som lagervogn ved Fron omformerstasjon.
Nåre behovet for vognen opphørte ble den overtatt av Norsk Jernbaneklubb og fraktet til Krøderbanen høsten 2020. ----------
|