G3  31035
Lukket godsvogn

G3 31035

Litra (type) G3
Nummer 31035
Byggeår ca 1890-95
Fabrikant Ukjent
Levert til Ukjent
Innkjøpt av NSB 1916
I ordinær trafikk til 1971
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,50 m
Vognvekt 8,2 tonn
Lasteflate 18,6 m2
Rominnhold 37,9 m3
Lasteevne 12,5 tonn
G3 31035 Lillestrøm 1982
G3 31035 Lillestrøm 1985
G3 31035
Krøderen 2006
Gf3 31012
Vogn 31012 av
tilsvarende type
ca 1915-20

 

G3  31035 er en lukket godsvogn av tysk standardtype. Den ble benyttet til alle typer gods som trengte innendørs transport.
 
Generelt ble godsvogner til NSB bygget etter egne tegninger og av norske verksteder, men det finnes noen få unntak. Et av disse oppstod under 1. verdenskrig da NSB kom i akutt vognmangel på grunn av en enorm økning i godstrafikken. Det ble da anskaffet over 600 brukte godsvogner fra Tyskland, og blant disse var 50 lukkede godsvogner.
Disse G-vognene var av en helt annen konstruksjon en de norskbyggede G2/G3-vognene. Utvendig stenderverk av kanaljern med liggende veggplanker boltet på innsiden var en byggemåte som i Norge først ble tatt i bruk med de langt større G4-vognene fra 1932. Ellers er var disse vognene noe lenger enn de norske G2/G3-vognene, men til gjengjeld litt smalere.
 
Vogn 31035 ble innkjøpt i 1916, men når og hvor den er bygget er ukjent. Konstruksjonen kan imidlertid tyde på at den stammer fra første halvdel av 1890-tallet.
NSB gjorde etterhvert noen mindre endringer på vognen, blant annet fikk den norske hjulsatser og buffere. Vognen er forøvrig helt uten noen form for bremser, noe som er svært uvanlig på norske vogner.
 
31035 ble tatt ut av alminnelig trafikk i 1971, men ble brukt som internvogn til 1978. Deretter ble den stående som lagervogn på Lillestrøm.
Vognen ble overtatt av Norsk Jernbaneklubb i 1995, og ble straks pusset opp. Den har fått et utseende den kan ha hatt på 1920- og 30-tallet.
 
G3  31035 står vanligvis utstilt på Krøderen stasjon.
 
 

----------