CDFo3a  295
3-klassevogn med post-, konduktør- og reisegodsavdeling

CDFo3a 295

Litra (type) CDFo3a
Nummer 295
Byggeår 1890
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB Smaalensbanen
I ordinær trafikk til 1965
Nåværende eier Norsk Jernbanearv
Lengde over buffere 17,53 m
Vognvekt 25,92 tonn
Sitteplasser 3 kl. 28
Lasteevne postrom
Lasteevne godsrom
Merknad Lagret
 CDFo3a 295
CDFo3a 295 Krøderen 2005
CDFo3a 295 Endeparti 3-kl.
CDFo3a 295 Interiør 3-kl.
CDFo3a 295 Interiør postavdeling
CDFo3a 295 Alnabru 1970
Vogn 295 ble levert til NSB Smaalensbanen (Østfoldbanen) fra Skabo Jernbanevognfabrikk i 1890.

Da vognen var ny var den en kombinert 2- og 3-klassevogn med post- og konduktøravdeling. Utvendig var den kledd med malte jernplater.
Materiell levert på på første halvdel 1890-tallet ble fort akterutseilt av den raske utviklingen. Mange av personvognene fra denne tiden ble derfor tatt inn til ombygging og modernisering etter relativt få år.
Etter ombyggingen fremstod vognene som tilnærmet nye, selv om det var mye gjenbruk.

Vogn 295 ble ombygget i 1922. Vognkassen ble da gjort 15 cm bredere ved at bunnsvillen på den ene siden ble supplert med en ny boltet fast til den gamle, og veggen flyttet ut. Deretter ble vognkassen sentrert igjen ved å flyttes 7,5 cm sideveis på rammen. Den utvendige jernplatekledningen ble skiftet ut med teakpanel, som da var blitt vanlig på personvogner. Det gamle flate taket ble erstattet av nytt med takoppbygg.
Innvendig fikk vognen nå en tredjeklasseavdeling med 38 sitteplasser, en postavdeling og en konduktøravdeling. Vognen hadde tidligere hatt svært smale vinduer, men i sitteavdelingen ble det nå satt inn nye, store vinduer mellom de gamle. Vognen fikk dermed et svært karakteristisk utseende med to tredelte vinduer på hver side i 3-klasseavdelingen.

I 1940 ble vognen tatt inn til ombygging på nytt. Postavdelingen ble nå utvidet på bekostning av 3-klasseavdelingen, som mistet ti sitteplasser. Skilleveggen mellom postavdelingen og 3-klasseavdelingen havnet nå midt på det ene av de store vinduene som var satt inn i 1922, dette ble derfor fjernet igjen.

Vogn 295 ble tatt ut av trafikk i 1965, men ble ikke hugget opp. Den ble i stedet overtatt av banemesteren på Lillestrøm, som antagelig skulle bruke den som spisebrakke e.l.
Vognen stod imidlertid avsides til og tilsynelatende ubenyttet, og ble sannsynligvis glemt.

I 1970 ble vognen flyttet til Alnabru. NJK begynte å engasjere seg for å overta den, det gikk omsider i orden i 1972. Vognen hadde da forfalt sterkt utvendig, men innvendig var den fortsatt tilnærmet uendret siden 1940.
Vognen ble straks flyttet til Grefsen, hvor den i de etterfølgende årene ble gjenstand for en omfattende oppussing.

I 1978 ble vogn 295 tatt i bruk igjen i forbindelse med Jærbanens 100-årsjubileum. I de følgende årene ble den brukt både på Krøderbanen og ved film- og chartertogkjøring over mesteparten av østlandsområdet. Den viste seg etterhvert lite egnet til kjøring på hovedlinjer, og er siden midten av 80-tallet bare unntaksvis blitt brukt utenfor Krøderbanen.
 
Vognen er for tiden lagret for senere å gjennomgå reparasjonsarbeider.

 

----------