58-05
Motordrevet inspeksjonstralle

58-05

Litra (type) -
Nummer 58-05
Byggeår 1944
Fabrikant M. Beilhack
Levert til DRG
I ordinær bruk til 1965-70
Nåværende eier Norsk Jernbanearv
Lengde over støtfangere
Vognvekt
Motor ILO
Motoreffekt 7,3 kW (ca 10 HK)
Merknad Utstilt
58-05 Hokksund 1970
58-05 Hokksund 1970
58-05 Under oppussing 1971
58-05 Ved Voksenkollen på Holmenkolbanen 1975
58-05 er en motordrevet inspeksjonstralle type KLV 04 levert til Deutsche Reichsbahn i Tyskland i 1944.
Trallen er en "cabriolet" med tak som kan åpnes, karosseriet er bygget av tre og kledd med aluminiumsplater. Den drives av en tosylindret ILO motorsykkelmotor og har 2 sitteplasser. Midt under har den en fastmontert liten dreieskive som kan settes ned på en sville, dermed kan trallen hvor som helst løftes litt og snus rundt for å kjøre motsatt vei.
 
To slike traller ble sendt til Norge under den tyske okkupasjonen. Den ene trallen ble ødelagt ved kollisjon med et tog. Rundt 1950 ble den andre trallen overtatt av NSB gitt nummer 58-05. Den ble stasjonert i Kongsberg, hvor den ble brukt til baneinspeksjon på Numedalsbanen til utpå 1960-tallet.
 
Da 58-05 ble tatt ut av bruk ble den plassert på Hokksund, hvor den ble oppdaget av medlemmer av Norsk Jernbaneklubb. En forespørsel til banemesteren i  Hokksund om å få overta trallen resulterte i at han straks sendte den til Oslo, og han ble tydeligvis så begeistret over å bli kvitt den at han like godt sendte med en annen tralle også.
 
Trallen ble deretter flyttet rundt til flere langringssteder, og den fikk en enkel oppussing. I en periode ble den lagret i et skur ved Frognerseteren, og kjørte da for egen maskin mesteparten av strekningen på Holmenkolbanen fra Majorstuen.
 
På slutten av 1970-tallet ble den fraktet til Krøderbanen. Den er for tiden ikke kjørbar, og står vanligvis utstilt i godshuset på Krøderen. Med bakgrunn i opprinnelsen går den under kallenavnet "Adolf".
 

----------