Krøderbanen
Praktiske opplysninger for 2025
Her følger svar på en del spørsmål som ofte blir stilt om Krøderbanen. Se også i menyen for mer detaljert informasjon. Har du andre spørsmål, kan du sende en e-post til eller ringe oss på tlf. 32 14 76 03. Vi finner en løsning på det meste!
Når kjører togene i sommer?
Alle søndager fra 29. juni til 31.august 2025 kan du oppleve en avstressende togreise i tidsriktig miljø på Krøderbanen. I tillegg kjøres tog lørdag 9. august (togran) og lørdag 23. august (skumringstog på kvelden).
Se egen side med rutetider for detaljer. Se her for fullt sesongprogram for 2025.
Er det mulig å parkere ved stasjonene?
Det er gratis parkeringsplasser både på Krøderen og Vikersund, se detaljer her. Det er også gratis parkering på Sysle, Snarum og Kløftefoss.
Hva koster reisen?
Billettprisen er avhengig av billettype og reisestrekning. Det er tilnærmet halv pris for barn (4 - 15 år) og redusert pris for honnører. Vi har også minigruppebillett for to voksne og inntil tre barn 4 - 15 år. Barn 0 - 3 år må ha egen småbarnsbillett, men reiser gratis.
Se egen side med billettpriser for detaljer
Hvor kjøper vi billetter?
På alle togavgangene er det obligatorisk med forhåndskjøp av billetter. Det samme gjelder for rundturene Tog, båt og eventyr og Fjordcruise og damptog. Billetter kjøpes via vår billettside.
De reisende velger selv hvor de vil sitte i toget. Grupper på mer enn 10 personer kan få tildelt bestemte plasser i toget ved å sende en e-post til i god tid før reisedagen. På reise med damptoget fra Vikersund kl. 12.10 er det i tillegg mulig å kjøpe faste plasser i toget. Dette tilbudet gjelder for grupper på inntil 10 personer.
Merk at alle må gå innom billettsalget på stasjonen før togavgang. Her får man utdelt egne togbilletter av den gamle typen og aktuelle informasjonsskriv. Billettene framvises i toget ved kontroll og kan beholdes som en suvenir etter reisen. Vær ute i god tid for å unngå kø, seneste frammøte er 20 minutter før togavgang.
Har du spørsmål om billettkjøp, eller du ikke får benyttet kjøpte billetter, kan du kontakte oss på tlf. 450 65 452 eller e-post:
Nærmere informasjon om billettkjøp finner du her.
Har dere servering?
På reisedagene kan vi tilby kiosk og utekafeteria på Krøderen stasjon, med bl.a. mineralvann, is, nystekte vafler, lapskaus, pølser og kaffe. På Vikersund stasjon er det åpen kiosk før togavgangene, med bl.a. kaffe, mineralvann og is. Begge steder tilbys et utvalg av suvenirer. Damptogene har kioskvogn med enklere servering. I tillegg er det kiosk i Deadwood City når det er westernshow.
For de som deltar på rundturene Fjordcruise og damptog eller Tog, båt og eventyr, til eventyrmuseet Villa Fridheim vil det også være mulighet for servering på båten (kun forhåndskjøpt) og på Villa Fridheim.
Det er mulig å kjøpe øl og vin ombord på båten M/S Kryllingen II under rundturene. Det er ikke tillatt å nyte alkohol ombord i togene.
Hva kjører dere med?
Årets damptog vil normalt bestå av følgende lokomotiv og vogner (klikk på linkene for presentasjon):
Damplok 411, vogn 18836, vogn 86, vogn 65, vogn 220, og vogn 2019.
Motorvogntogene vil bli kjørt med motorvogn type 91 og styrevogn eller med enkel motorvogn type 87.
Har dere tilbud til rullestolbrukere?
Vi har mulighet til å ta med brukere med manuelle rullestoler i enkelte togavganger. Plass for dette må reserveres på forhånd. Vennligst send en e-post til i god tid før reisedagen.
Kan jeg ta med hunden?
Alle snille og veloppdragne hunder er velkommen til å være med på reisen. Det koster ikke noe ekstra, men vi forutsetter at hunden ligger i ro på gulvet under reisen og ikke er til sjenanse for medreisende. Vi anbefaler ikke å ta med hund inn på westernshowet eller på tograndagene, siden de der kan bli skremt av høye lyder.
Sist oppdatert 15.04.2025
Lage film?
Stasjonsmester Kåre Waaler har Anette Stai på besøk. Foto: Rohny Kristiansen, Allers
Krøderbanen er vel egnet for filmoppdrag. Her er noe av det som er tatt opp ved banen:
- Den første Olsenbandefilmen i 1969 hadde noen scener fra Vikersund (i filmen "Hasager") og Sysle ("Kløna")
- Istid (Eiszeit) i 1974
- Bør Børson II i 1976
- Rallarblod i 1978
- Ballade tar opp "Dra med Krøderbanen" i 1980
- Svampe i 1991
- Motefotografering i 1992
- NRK Julenøtter 30. desember 2010
- Camp Senkveld, 2011
- Ta tiden tilbake, reklamefilm for Midt-Buskerud, 2011
Sist endret 23.06.2014
Viktige datoer i Krøderbanens historie
1866: Direktør C. Pihl får i oppdrag å undersøke terrengforholdene.
15.5.1868: Møte på Krona Hotel, Vikersund, om finansieringen.
16.6.1869: Stortinget vedtar at Krøderbanen skal bygges.
Mai 1870: Anleggsarbeidet tar til.
19.11.1872: Ekstratog med Kong Oscar II.
28.11.1872: Offisiell åpning av Krøderbanen.
28.1.1873: Det åpnes for stoppesteder ved Hære, Jemterud og Uhla.
1.11.1873: Poståpneri på Snarum stasjon.
10.3.1874: Jemterud flyttes til Hole og det bygges sidespor.
1.2.1875: Åpnes sidespor ved Gubberud.
9.9.1875: Ekstratog for Kong Oscar II.
10.9.1875: Ekstratog for fyrsten av Waldech.
26.2.1877: Åpning av sidespor ved Uhla
1881: Sidespor ved Slettemoen er åpnet.
17.3.1883: Åpning av stoppested og sidespor ved Lien.
12.8.1889: Åpning av sidespor til Ramfos Træsliberi. Lien sidespor blir Ramfos stoppested.
11.5.1891: Utvidelse av ekspedisjonen ved Uhla. NSB åpner for samtrafikk med dampbåtene på Krøderfjorden.
31.7.1894: Poståpneri ved Hole. Endret til Sysle fra 1.6.1895.
1.10.1896: Sidesporet Gubberud forandres til Grina sidespor.
25.5.1898: Kronprins Carl besøker Ringnes.
1905: Sidespor til Magnesittverket.
1.4.1908: Poståpneri ved Kløftefoss.
11.8.1908: Kong Håkon reiser med Krøderbanen under en tur til Bergen.
31.10.1909: Omlegging til normalspor.
3.8.1910: Et grustog kjører ut i Gråbekkdalen, tre personer omkommer og seks personer overlever.
25.1.1912: Flvtting av Ula stasjon til Magnesittverkets sidespor
22.4.1912: Sikringsanlegg ved Vikersund mot "løpske" vogner fra Krøderbanen
1.10.1912 Poståneri ved Ula stoppested.
3.8.1918: Åpning av «Liapensen».
9.5.1948: Innsetting av motorvogner. Opprettelse av nye holdeplasser ved Grøterud, Jemterud, Gundhus, Asbjørnhus og Grina.
11.2.1949: Opprettelse av holdeplasser ved Olafsby, Ula og Lia.
4.5.1953: Opprettelse av holdeplass ved Slettemoen. Ula nedlagt.
18.1.1958: Persontrafikken innstilles.
11.9.1966: Første veterantog med damplokomotiv fra Drammen til Krøderen arrangert av A/L Hølandsbanen.
1967: Tømmertransporten innstilles.
18.10.1970: Norsk Jernbaneklubbs første veterantog med damplokomotiv fra Drammen til Krøderen.
12.1.1981: Krøderen stasjon inkludert linjen fra km 119,5 fredes av Miljøverndepartementet
28.2.1985: All godstransport innstilles.
Krøderen stasjon i 1969
Krøderen stasjon var det første stasjonsområdet i landet som ble vernet, det skjedde 12. januar 1981.
Det som er fredet etter Kulturminneloven er:
- 2,4 km av banen fra Krøderen i retning Vikersund (fra kilometer 119,5)
- Stasjonsområdet på Krøderen med følgende bygninger:
- Stasjonsbygning med godshus, tegnet av G. A. Bull
- Betjentbolig med uthus
- Vanntårn
- Lokstall
- Vedskjul med privét
- Persontrafikken innstilt fra og med 19. januar 1958.
- Strekningen Krøderen - km 119,5 nedlagt 1. januar 1979.
- Strekningen km 119,5 - Vikersund nedlagt 1. mars 1985.
Sporet:
- Sporet består av skinnene som er festet til svillene som ligger i ballasten. Skinnene veier 25 kg/m og er 10 meter lange. Enkelte steder på banen er det skiftet inn 30 kg/m-skinner som også er 10 meter lange. Skinnene er forbundet med to lasker som holdes sammen med fire bolter. På en tur fra Vikersund til Krøderen passerer toget i alt 5200 skinner og like mange skjøter. På grunn av at skjøtene ligger overfor hverandre hører man kun 2600 skjøtesmell.
- Svillene er av impregnert furu. Det ligger gjennomsnittlig 1,2 sville for hver meter spor. For hele banen utgjør dette omtrent 31500 sviller. I tillegg kommer alle sidesporene på stasjonene. Sporet ligger hovedsakelig i grusballast. Grus hentes fra Krøderbanens eget grustak på Kløftefoss. Ovenfor Vikersund går banen gjennom en fjellskjæring hvor sporet ligger i pukkballast. Dette var det første stedet i landet hvor pukk ble benyttet som ballast.
Største aksellast: 11 tonn
Minste kurveradius: 188 meter
Største stigning:
- Fra Vikersund: 22 promille (stigning i meter pr. kilometer bane).
- Fra Krøderen: 14 promille. Togene gikk tyngre lastet denne veien og stigningene måtte derfor være mer moderate.
Største hastighet:
- I dag: 30 km/t
Opprinnelig:
- 45 km/t for lokomotivtrukne tog
- 55 km/t for motorvogntog
Kilometrering:
- Alle jernbaner har kilometermerking som koordinater langs banen. Oslo er utgangspunkt for alle jernbanene i Sør-Norge. På grunn av flere linjeomlegginger gjennom årene er flere kilometre "blitt borte", såkalte kjedebrudd. Krøderbanen starter ved km 95,91 på Vikersund og ender ved km 121,88 på Krøderen. Dette er regnet fra Oslo Vestbanestasjon langs den opprinnelige Drammenbanen over Spikkestad og Lier.
- Kilometer- og hundremetermerkene kan sees på venstre side av toget når dette kjører fra Vikersund mot Krøderen.
Stasjoner, stoppested og sidespor
På Krøderen stasjon er det utekafe i stasjonsparken, kiosk med suvenirbutikk i godshuset og modelljernbane. På kjøredagene serverer kafeen lapskaus, pølser, vafler, kaffe og saft, og kiosken tilbyr is og brus/mineralvann. Kafeen er åpen fra kl. 10:00 til 15:00, og kiosken fra kl. 10:00 til 15:45 på søndagene. Kiosken er også åpen tirsdag - lørdag kl. 10:00 - 15:00 fram til midten av august.
Meny og priser i kafeen
Lapskaus | Kr 95,- |
Flatbrød | Kr 5,- |
Pølse med lompe/brød | Kr 40,- |
Vaffel med rømme/syltetøy | Kr 40,- |
Kaffe/te | Kr 25,- |
Saft | Kr 10,- |
Pølse | Kr 30,- |
Lompe/brød | Kr 10,- |
Kafeen drives av Venner av Villa Fridheim.
Forbehold om prisendringer for 2025.
I stasjonsparken er det en egen toalettbygning, nybygd i 2023. For informasjon om billettkjøp, se her.
Hvor er vi?
Klikk her for veibeskrivelse og informasjon om parkeringsmuligheter (bla litt nedover)
Stasjonsparken på Krøderen stasjon 26. juni 2011. Foto: Kjell A. Ramstad
Sist oppdatert 30.06.2024
På Vikersund stasjon er det billettsalg, toaletter og en suvenirbutikk.
I suvenirbutikken kan du blant annet kjøpe kaffe, mineralvann, is, bøker om jernbanehistorie og Krøderbanens egen kleskolleksjon. Billettsalget og butikken er oppe kl. 11.00 - 12.30 og til de fleste andre togavgangene på kjøresøndagene.
Ved Fjordparken rett nedenfor stasjonen ligger det en flott badeplass.
For informasjon om billettkjøp, se her.
Hvor er vi?
Klikk her for veibeskrivelse og informasjon om parkeringsmuligheter
Sist oppdatert: 28.03.2022
|
Intern rapportering Krøderbanens personale kan her sende rapporter til Driftsutvalget |
Dugnadsarbeid Brukes for rapportering av alle typer frivillig dugnadsarbeid for Krøderbanen |
|
Ulykker, uhell, uønskede hendelser og avvik | |
|
Planoverganghendelse Brukes for rapportering av hendelser som involverer veikjøretøy på planovergang |
|
Ulykker, uhell og avvik Brukes for rapportering av alle andre typer sikkerhetsrelaterte hendelser |
Feil og mangler ved materiell, infrastruktur, bygninger og annet | |
|
Materiellrapport Brukes for rapportering av feil og mangler ved lokomotiver, vogner og annet rullede materiell |
|
Infrastrukturrapport Brukes for rapportering av feil og mangler ved spor og bane |
|
Bygningsrapport Brukes for rapportering av feil og mangler ved bygninger og andre anlegg |