Artikkelindeks

Strekningen fra Herregårdsbekken til Bjørntvedt vil den nye banen tilbakelegge i den 2 080 meter lange Eidangertunnelen.  Deretter fortsetter det nye dobbeltsporet omtrent frem til stasjonsgrensen for Porsgrunn stasjon.  Grunnen til at dobbeltsporet ikke føres helt inn til Porsgrunn stasjon, er at det ikke er klart hvilken trasé som skal velges videre.  Særlig gjelder dette det dom etter alle solemerker vil bli den fremtidige Sørvestbanen, forbindelsen mellom Vestfoldbanen og Sørlandsbanen.

Bjørntvedt. Norcems kalkstensbrudd er fremtredende i landskapet. Nåværende trasé for Vestfoldbanen med avgreningen til Bjørntvedt sidespor i venstre bildekant. Til venstre for midten av bildet nordre portal til Eidanger tunnel. Foto 13. mars 2014: Jernbaneverket, Jarle Foss

 

På Bjørntvedt er man nær det stedet hvor dobbeltsporet slutter.  Eller begynner, avhengig av utgangspunkt. 

En samlet gruppe ser mot øst og Vallemyrene og kveldssolen som lyser opp åssiden.  Skinnegangen og kontaktledningsstolpene som vises på bildet er Vestfoldbanen.  Eidanger er mot høyre, Porsgrunn mot venstre.

Ole Jonny Flateby og Tom Hansen skuer mot Bjørntvedt sidespor og Vestfoldbanens midlertidige traséføring.

Den nordre åpningen til Eidanger tunnel.  Den nye dobbeltsporstrekningen går i en tilnærmet rett øst-vest akse fra Larvik til Eidanger.  Inne i tunnelen gjøres noe som kan ligne på en 90° sving - om enn ikke bokstavelig ...

Utsikt nordover mot Porsgrunn.  Lengst til høyre Vestfoldbanen, innenfor den Bjørntvedt sidespor som går under og forbi lastesiloen tilhørende kalksteinsbruddet.  Kalken kjøres herfra på Brevikbanen til losseanlegget i fjellet ved Brevik.

Jan Einar Larsen (t.v.) og Bjarne Holhjem i en god samtale om norsk jernbanes fremtid.

Terje Walle orienterer en lydhør forsamling om anlegget.

Turdeltagere (t.v.) og kalkstensilo (t.h.).

 

Turen går mot slutten og det er på sin plass å la Jernbaneverkets trivelige medarbeidere få en oppmerksomhet som en synlig takk.

Desverre et ikke helt ønskelig fokuspunkt, men det skal kunne gå an å dra kjensel på La Ligna - eller Streken som han heter på norsk.

Mens tog til Skien passerer i bakgrunnen, overrekkes NJKs 40-årsbok ...

... og NJK-kalenderen for 2015 til Bjørn Bartnes.  Terje (i midten) hadde fra før ...  Hans Morten Tamnes, leder i NJK Vestfold, står med favnen full av (to) vinflasker.  (De som måtte undres over pluggen i øret til lederen av NJK Vestfold - på en eller annen måte må han jo få nødvendige instruksjoner ...)

Vinflaskens eksteriør studeres.

 

Til slutt en stor takk til Jernbaneverket som på en utmerket måte lar oss med sunne interesser få slippe til på innsiden.  Om ikke i fri dressur, så med så stor grad av frihet som alle hensyn til sikker ferdsel gjør mulig.  Dersom noen skulle være i tvil - vi er på ingen måte uvillige hvis det skulle komme spørsmål om vi ønsker å foreta en ny befaring ...

Turen tilbake til Larvik foregikk uten de store hendelser, om en da ser bort fra at vi grunnet sprengning på ny E18 ved Sky ble stående et kvarters tid eller så i kø.  Men vi var på Larvik stasjon i god tid til togavgang kl. 21.19.  Og alle var enige om at det hadde vært en fin tur.