Artikkelindeks

Mens vi følger veien, stikker banen "til skogs".  Med mindre man følger anleggsveier, ser man ikke banen igjen før ved Ønna.  Da har banen, etter å ha unnagjort Skillingsmyr tunnel, forsert Gunnarsrød bro på 62 meter og den 635 meter lange Ønnsåsen tunnel.

 Ønna. Utsikt i østlig retning. Påhugget til Storberget tunnel er under fotografens standpunkt. I østenden av bro over Ønna vises forskjæring og påhugget til Ønnsåsen tunnel. Foto 13. mars 2014: Jernbaneverket, Jarle Foss

 

Kolonnen kom frem til østenden av bro over Ønna ved å kjøre anleggsveien de siste meterne.  Det neste nå var å kjøre ut på broen.  Før det kunne skje, måtte en liten doning få komme over først.  Mens vi venter, kan vi skue utover broen.

Bro over Ønna sett mot vest med åpningen til Storberget tunnel.

Sommeren 2018 er det togene som regjerer grunnen her.

Denne doningen fikk passere før vår kolonne inntok broen.

 

Ute på den 228 meter lange broen var det mulig å skue langt i flere retninger, men særlig sørover og nordover.  Det var satt av forholdsvis god tid, tid som blant annet ble godt utnyttet til å stille en rekke spørsmål.  Men det skal ikke underslås at det var en høy kameraaktivitet, og hadde det fortsatt vært analog fotografering, ville filmprodusentene utvilsomt hatt god grunn til å gni seg i hendene ...

Utsikt sørover fra bro over Ønna.  E18-broen over Langangen troner i bakgrunnen.  Den som har båt i saltvann, kan føre den inn i kilen midt i bildet.  Forutsatt at båten ikke er så altfor stor da ...

Det er et stykke ned ... - ca. 35 meter ved overkanten av broen.

Åpningen til Ønnsåsen tunnel i østenden av broen over Ønna.

Et knippe turdeltagere har blikket rettet mot sør og Langangen, ...

... andre kombinerer det med fotografering.

Vender man blikket mot nord, ser man i retning av Oklungen og Vestfoldbanens trasé åpnet i 1882.