Artikkelindeks

Kryssingen av Hallevannet ved Vassbotn blir utvilsomt en av den nye banens mest spektakulære strekninger.  Vassbotn bro med sine 424 meter, blir banens lengste.  Og den blir med sine 25 meter banens nest høyeste.

Vassbotn. Utsikt østover i retning Pauler. På Hallevannets østre bredd er arbeidet med Vassbotn bro i godt gjenge. Foto 13. mars 2014: Jernbaneverket, Jarle Foss

 

 Kolonnen kjørte inn på anleggsområdet ved Vassbotn og stoppet ved det østre landkaret.  Roar Johansen, hovedbyggeleder på UFP01 Vestfold, fortalte deltagerne om broen og byggemetoden.  Nedenfor gjengis en beskrivelse han har bidratt med i etterkant av turen.

Vassbotn bru bygges som en FFB bru (fritt frem bygg) og blir med sin lengde på 438 meter og fritt spenn på 166,5 meter Norges lengste fritt frem bygd jernbanebru.  Hovedsøylene i akse 3 og 4 utformes som to parallelle skiver i en konkav fasong som omfavner selve brokassen.  Selve bruen bygges ut fra disse søylene.
Fundamenter føres til fjell og spennes fast med berganker.  Fundamenter og søyler bygges først, deretter bygges søylene opp med klatreforskaling til underkant brukasse.  På søyletoppen bygges et søylehode som en integrert del mellom søylehodet og brukassen.  Brukassen eller overbygningen bygges seksjonsvis og balansert ut fra søylehodet med to justerbare forskalingsvogner som reduserer tverrsnittet for hver støpeseksjon utover kragarmen.  Her er benyttet en tocelle kassetverrsnitt for å oppnå tilstrekkelig sideveis stivhet.  Forskalingsvognene er bredere enn de som vanligvis benyttes i vegbruer.  Armeringen foretas med spennarmeringskabler i overkant av brukassen, på det meste ligger 96 spennkabler i bredden.  Mot landkar og øvrige søylepunkter benyttes glidelagre som tar bevegelser i bruas lengderetning.  På grunn av brulengden må det tas hensyn til temperaturbevegelser for hovedkonstruksjonen, rekkverk, støyskjermer, jernbanespor(glideskjøter), kabelføringer og overvannsrør.

 

Østre landkar for bro over Hallevannet i Vassbotn.

Bro over Hallevannet under konstruksjon.  Til høyre i bildet ses broen som bringer den nye firefelts E18 over dalen som strekker seg inn til Kjose.

Jernbaneverkets guider Terje Walle (t.v.), Bjørn Bartnes, i full gang med å orientere passasjerene i bilen, og Roar Johansen, hovedbyggeleder på UFP01 Vestfold, parsellen som blant annet omfatter brobyggingen i Vassbotn.

Broen over Hallevannet bygges med en svak kurve.

 

Underveis til vannet og nede ved Hallevannets bredd blir man slått av dimensjonene.

Den nye broen slik den framstår på en spasertur fra østre landkar og ned til vannet.  Understøttelse på betongpilarer og brodekket skal etableres som en såkalt fritt frem bygg bro.

 

Ned ved vannet skuer man opp mot brokarene.  Og man må virkelig legge hodet bakover for å kunne se toppen av byggekranen ved det østre landkaret eller bropilaren i vannkanten.

Østre landkar sett fra anleggsområdet nede ved bredden av Hallevannet.  Til høyre i bildet er flere av turdeltagerne på vei i bil og til fots.

Fortsatt østre landkar for bro over Hallevannet.  Kranføreren har utvilsom en luftig arbeidsplass med ditto utsikt.

Bropilaren på østsiden av Hallevannet.

Den samme bropilaren fra en annen vinkel.

På den andre siden av Hallevannet skimtes skjæringen gjennom Kongetoppen.

 

Vårt opphold er over, på plass i bilene og videre.  Neste stopp er Solum og Skillingsmyr.