Artikkelindeks

Mens turens bilkolonne tok seg frem over Lannerheia fra Langangen, og Vestfoldbanen går gjennom Bjørkedalen fra Oklungen for å komme frem til Eidanger, vil den nye banen ta benveien gjennom den 4 680 meter lange Storberget tunnel fra Ønna.  Og man trenger neppe være rakettforsker for å liste ut hvilken rute det er som etter hvert vil være den klart raskeste ... 

Herregårdsbekken. Tunnelportalen som forlenger Storberget tunnel kommer inn fra høyre midt i bildet. Lillegårdskrysset på gamle E18 i nedre halvdel av bildet. Midt i bildet bro over Herregårdsbekken, østre portal til Eidanger tunnel til venstre i øvre halvdel av bildet. Foto 13. mars 2014: Jernbaneverket, Jarle Foss

 

Denne nye delen av Vestfoldbanen bidrar uten tvil til at fremtidens jernbanereise mer eller mindre vil fortone seg som en tunnelbanereise.  Strekningen fra Farriseidet til Porsgrunn har en tunnelandel på noe sånt som 75 %, eller tre av fire meter om du vil.  Da er det ikke å undres over at flere av dagsonene er så korte at de knappest vil merkes når man farer avgårde i 200 km/t.  For ikke å snakke om hvordan det vil oppleves den dagen banens fartspotensiale utnyttes fullt ut - 250 km/t.

 

Bro over Herregårdsbekken og den vestre portalen til Eidanger tunnel.

Turdeltagerne samlet foran portalen til Storberget tunnel.

Ikke alle broer og tunneler på den nye strekningen kvalifiserer til å være lengst eller høyest ...  Bro over Herregårdsbekken kvalifiserer ikke til noen kategorier.  I bakgrunnen skimtes portalen til Eidanger tunnel.

Fortsatt samlet ved inngangen til Storberget tunnel.  Bak containerne er et bygg for ulike tekniske installasjoner i ferd med å materialisere seg.  Movegen, adkomsten til Eidanger og videre mot Porsgrunn og Skien fra Herregårdskrysset på gamle E18, gikk på en midlertidig bro da vi sist besøkte anlegget, nå er den i ferd med å få tilbake sitt opprinnelige løp.  De blå "kassene" til venstre for mobilkranen var gang- og sykkelvei den tiden veien lå i et midlertidig leie.

 

Siste etappe på turen før nesen vendes mot utgangspunktet i Larvik.  Ta plass, lukk dørene, neste stopp er Bjørntvedt.