Underveis fra Vassbotn til Solum kunne vi skimte Kongevegen bro, 22 meter og så vidt synlig fra veien like etter den tidligere rasteplassen ved Hallevannet. På toppen av stigningen etter Hallevannet, på Hobæk, krysser veien traseen til den nye banen. Banen vil krysse veien på Hobekk bro, en 60 meter lang bro som ikke er påbegynt. Fra Hobæk til Solum følger traseen i større eller mindre grad FV30 (gamle E18) på venstre side. Eller sydsiden om du vil ... På strekningen fra Hobæk til Solum befinner Hovås tunnel, 178 meter, og Askeklova tunnel, 110 meter, seg.
Solum og Skillingsmyr. Utsikt fra Solum vestover mot Skillingsmyr. Banen vil krysse på en bro og gå inn i en høy skjæring før en ny bro over gamle E18 og deretter inn i Skillingsmyr tunnel. Foto 13. mars 2014: Jernbaneverket, Jarle Foss
På Solum kjørte vi opp og parkerte på den fremtidige traseen.
Kolonnen er i ferd med å komme på plass på traseen ved Solum. Gjennom skjæringen skimtes Skillingsmyr i bakgrunnen.
Utsikt østover mot den 162 meter lange Solum bro og Askeklova tunnel med sine forholdsvis beskjedne 110 meter. Det heises og flyttes armeringsjern, ...
... steinblokker løftes på og plasseres i kanten av fyllingen, samtidig som en nett bulldoser planerer fyllmasser.
Ved å dreie 180° ser man igjen mot skjæringen som leder banen mot Skillingsmyr. Konstruksjonene som er plasser på traseen er blivende fundamenter for kontaktledningsmaster.
Det obligatoriske familiebildet.
Så gikk ferden videre ved at vi kjørte på traseen i retning av Skillingsmyr og den 60 meter lange broen som er under oppføring. Denne broen vil føre banen over FV30 (gamle E18) og inn i den 3 810 meter lange Skillingsmyr tunnel. Tunnelen får en østre portal på 120 meter, den skal fungere som viltkryssing. Det ble ikke gjort noen stopp her, det ble en 180° kursendring og tilbake samme vei som vi kom ut av anleggsområdet. Tilbake på FV30 satte vi kursen mot Langangen, der vi tok inn på veien til Oklungen.