Jernbanenyheter

Trenger vi et nytt dobbeltspor?

Det havarerte S–linje-prosjektet møter ikke de krav og forventninger som opprinnelig ble stilt til kapasitet, reisetider, kostnader og prognosert antall boliger som må rives.

Sarpsborg Arbeiderblad

900.000 vil ha liggestol på toget

Over 900.000 personer kan tenke seg å betale for liggestol på toget minst én gang de neste 12 månedene, hvis slike liggestoler blir tilgjengelige.

Dagsavisen

Bommene felt av produksjonsfeil

Bommen på Lilleaker har stått i et par uker. Nå viser det seg at det er produksjonsfeil på flere nye sporsveisbommer.

Akersposten

Nådde ikke fram med kravet om flere avganger på Rørosbanen

Ordførerne i Nord-Østerdal nådde ikke fram med kravet om flere togavganger på Rørosbanen.

Østlendingen

Godstog sporet av i natt. Full togstans mellom Bergen og Arna

Et godstog har sporet av like ved Ulrikstunnelen i nærheten av jernbanestasjonen i Bergen.

Bergens Tidende

Største satsing på Gjøvikbanen siden 1963

I 2022 skal det bli det mulig med timesavganger i grunnrute til og fra Gjøvik. Det vil innebære en dobling av frekvensen. For å oppnå det gjøres det nå store tiltak langs hele banen, fra Oslo i sør til og med Gjøvik stasjon.

bygg.no

Mantena skal vedlikeholde Go-Ahead-togene

De neste åtte årene skal Mantena vedlikeholde togene som Go-Ahead Norge kjører på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.

NJF magasinet

Tar dobbelt så lang tid å frakte gods med jernbane som med lastebil

Det går ikke et eneste godstog mellom Oslo og Gøteborg, sier administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport. Årsaken skal være den dårlige infrastrukturen.

Dagsavisen

Fornebubanen: Når noen må vike

Når en ny og sterkt ønsket T-bane bygges ut i en stor og tett befolket by, må noen hus og eiendommer vike plass. Da handler det om grunnerverv.

Magasin Oslo kommune

Bane NOR og JV Skanska Strabag enige om nye Ulriken tunnel

Bane NOR og JV Skanska Strabag er i mål med sluttoppgjøret i kontrakten på nye Ulriken tunnel i Bergen. Kontrakten omfattet grunn-, betong- og bergarbeider, herunder tunnelboring.

NTB

Betonmast bygger Bergen Verksted for Bane NOR Eiendom

Betonmast Bergen har signert kontrakt med Bane NOR Eiendom om å bygge et verksted for de nye Flirt-togene. Kontrakten har en verdi på 145 millioner kroner ekskl. mva.

bygg.no

Dyrere å ta tog og samtidig billigere å ta fly

Siden 2003 har togselskapene i Norge fått øke billettprisene mer enn prisveksten. Det må vi betale for nå.

FriFagbevegelse

Nå vil det gå flere tog

Nye tog settes opp mellom Skien og Tønsberg, pluss Skien og Drammen. Det blir også økt kapasitet på toget fra Skien til Oslo.

Telemarksavisa

1,5 milliard skiller de to forslagene til ny stasjon på Majorstuen

Ruter og Sporveien mener stasjonen er en forutsetning for bygging av ny Fornebubane.

Teknisk Ukeblad

Tog er den store lidenskapen

Helgens modelljernbanemesse på jernbanemuseet trakk folk fra hele Østlandet. Fra Niemegen i Nederland kom Hans Peters for å vise fram sin modell av Berekvam stasjon på Flåmsbanen.

Hamar Arbeiderblad

Dette er den ultimate amerikanske sykkelruten

Sykkelruten The Great American Rail-Trail, en sykkelvei som skal knytte sammen Washington state med Washington, D.C., er nå over halvveis ferdig.

Nettavisen

Her har trikkesporene ligget ubrukt i fem år – er «plen» i minst ett år til

Det er minst ett år til trikkene begynner å gå i Oslos plagede prestisjegate – Dronning Eufemias gate.

TV2

Denmark’s last passenger train ferry

There are only three remaining passenger train ferries in Europe: one between mainland Italy and the island of Sicily; one from Sassnitz in Germany to Trelleborg in Sweden; and one from Rødby in Denmark to Puttgarden in Germany.

European Traction

Jernbaneverkstedet på Marienborg er viktig for teknologibyen Trondheim

Mantenas jernbaneverksted på Marienborg sørger for at Trønderbanen alltid går på «skinner» og at lokomotiver, vogner og annet jernbanemateriell blir reparert og holdt i forsvarlig sikkerhetsmessig stand.

Adressa

Fra bru til undergang på fem døgn

En ny undergang av betong ble skjøvet på plass under Brevikbanen i Porsgrunn og erstatter en 102 år gammel bru. Nå slipper godstogene å kjøre sakte på strekningen.

bygg.no

Nå starter kompetanseløftet som kreves for nytt signalanlegg

Jernbanen er på spor mot en ny fremtid. Fra å ha vært mekanisk og manuell er den i ferd med å bli høyteknologisk og digital.

NTB

Reinsdyr påkjørt av toget på Rørosbanen

Åtte reinsdyr måtte bøte med livet etter møte med motorvogna like nedenfor Tamlagstunellen tirsdag morgen.

Nea radio

Siste sveis av trikkeskinner på Grefsen

Nå er de aller siste trikkeskinnene i den øvre delen av Grefsenveien sveiset sammen.

bygg.no

Norge inngikk avtale om bedre jernbanestrekninger – nesten 30 år senere er målet enda ikke nådd

Verken Østfoldbanen eller de andre norske jernbanestrekningene som er internasjonale hovedtransportstrekninger, holder mål.

Dagsavisen

Ikke helt på skinner

Sist lørdag skulle det ha vært dugnad på det slitne veteranlokomotivet, som de siste fem år har stått parkert på et sidespor ved Støren stasjon. I stedet måtte dugnadsgjengen pakke, rydde og dessverre kaste enkelte togdeler.

Adressa (pdf)

Blir togfrakt til Kina konkurransedyktig nok?

Lovendringer i Russland åpner for transport av laks, og andre varer, fra Norge til Kina.

ilaks.no

Fra stambane til banestubb?

– Nordnorske politikere fra alle politiske parti har forstått dette. Deres utfordring blir nå å inspirere og opplyse sine partiledere på nasjonalt nivå til å innse at Nord-Norgebanen er et løft for heile Norge.

Troms Folkeblad

Lokomotivverkstedet i Middelalderparken er for verdifullt for Oslo til at det kan stå tomt

– La det bli et kulturbygg. La oss fylle lokomotivverkstedet med kunstnere.

Vårt Oslo

Brann i batteripakke på tog i Trondheim

Alle nødetater rykket ut til Marienborg fredag ettermiddag.

Adressa

Bergensbanen får nytt tak mot snøen

For tredje år på rad vert gamle trebygg på høgfjellet bytta ut med moderne bygg i stål. Snøoverbygga gjer at Bergensbanen kan frakte passasjerar og gods trygt over fjellet heile vinteren.

Bygg.no

Bare 50 dager til et nytt togtilbud

DEBATT: 15. desember overtar Go-Ahead driften av Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Vi gleder oss masse! Og vi gruer oss litt.

Stavanger Aftenblad

Lokalbefolkningen måtte krysse usikrede planoverganger på Rørosbanen

Nå er de erstattet med et kulvertanlegg til 10 millioner.

Østlendingen

Vy tapte anbud tross lovnad om mest togkjøring

Da svenske SJ vant kontrakten over Vy (tidligere NSB) om å drive persontog i Nord- og Midt-Norge, talte selve rutetilbudet bare 1,8 prosent av vurderingsgrunnlaget.

E24

Fy Vy! Sånn kan dere ikke behandle passasjerene

Vi nådde Trondheim klokka 23.40, og da hadde vi vært over 14 timer uten mat og drikke siden vi spiste frokost i Bodø.

Adresseavisen

Vy dropper kontanter – Trolig helt i grenseland juridisk

Gjennom hele november avviser Vy-eide Nettbuss å ta i mot kontanter når du kjøper billett. – Lite publikumsvennlig, her bør Vy tenke én gang til, mener Høyre-representant.

ABC Nyheter

Nå skal det bygges nye sovevogner. Disse luksusløsningene skal inspirere.

Gamle passasjervogner skal bygges om til sovevogner. Her er løsningene Norske Tog henter inspirasjon fra.

Adresseavisen

Kontantfrie busser

Vi forbereder oss på en kontantfri fremtid og starter med november som en prøvemåned der vi ikke tar imot kontanter på alle våre linjer på Vy express og Vy flybussen.

Vy